Niet-platliggend slapen kan hartritmestoornissen, snurken en apneu verhelpen. | Forum

Terug

Forum

17:49 25/06/2018

Niet-platliggend slapen kan hartritmestoornissen, snurken en apneu verhelpen.

Nachtelijke hartritmestoornissen werden door mijn cardioloog gediagnosticeerd als een
mankement in de elektrische prikkeloverdracht,want hartecho en ECG zagen er gezond uit. Medicatie werd voorgesteld en geprobeerd, maar ondanks medicatie namen klachten toe. Altijd ‘s nachts. Ik heb ook slaap-apneu, waarvoor een MRA (beugel) gebruik(te). Ik vermoedde een verband tussen mijn apneu en hartritmestoornissen. En omdat beide problemen mij alleen ‘s nachts overkwamen zocht ik een verband met een liggende lichaamshouding.
Zou de logische verklaring kunnen zijn:

plat liggen => apneu => zuurstoftekort => hart van slag?

En zou de mogelijke oplossing zijn:

meer zittend slapen =>; geen apneu =>; geen hartritmestoornissen?
Ik ben daarom niet-platliggend gaan slapen, waarbij ik mijn matras vanaf de heupen ondereen hoek van 20 graden omhoog liet hellen. Ik verwachtte dat je dan wel op je rug
moest liggen, maar dat bleek niet zo te zijn. Je kunt buitengewoon comfortabel op je zij slapen, met een knik van zo’n 20 graden in het bed ter hoogte van je heupen. Omhoog-
liggend slapen was trouwens tot rond het jaar 1900 de norm en is daarna in het vergeetboek geraakt. Er is veel over te vinden op het internet, bijvoorbeeld: “Het voordeel van rechtop slapen is het feit dat weefsel, met name je tong, minder snel in je
bovenste luchtwegen glijden zodat er minder kans op belemmeringen zijn”.

En uit een heel andere hoek:
“De Middeleeuwen werden gekenmerkt door het hemelbed en de bedstee…. Een bedstee was vaak erg klein, enerzijds omdat mensen gewoon klein waren, anderzijds omdat men vaak zittend sliep. Liggend slapen, zo geloofde men, zou ervoor zorgen dat het bloed naar je hoofd liep en je misschien wel nooit meer wakker zou worden”.

https://www.smulderstextiel.nl/blog/de-slaapgewoontes-van-onze-voorouders/