Roken | Forum

Terug

Forum

15:04 27/08/2014

Roken

Voor veel hartpatienten is het duidelijk dat ze eigenlijk zouden moeten stoppen met roken maar het is zo moeilijk! Wie wil zijn ervaringen delen over het stoppen met roken?
4
8

Je moet Inloggen om te reageren

Arnold hart

Veel sterkte met stoppen .
Ik ben nu bijna een jaar gestopt .
Mijn hartinfarct deed zoveel pijn en zo lang pijn dat ik er in ieder geval het genot van een sigaret er niet voor over heb .
Ik heb na mijn hartinfarct geen peuk meer op .
En het was in het begin zo erg zwaar maar ik dacht dan maar aan de pijn van mijn hartinfarct .
Zelfs nu heb ik nog trek in een peuk maar ik verzet mijn gedachte er tegen en neem wat anders om mijn gedachte er af te halen .
Veel sterkte met stopen en weet dat het veel geld bespaard en je eten word lekkerder en je krijg meer lucht .
Soms is het nog moeilijk maar als ik een hartinfarct er door kan voorkomen is het dat waard .

13:56 09/02/2015

Walker

Toevallig had ik er het vanmiddag met mijn sportmaatje over, dat haar man weer is begonnen met roken gisteren. Ik vertelde haar, dat ik zoveel stoppogingen heb ondernomen, dat ik de tel ben kwijtgeraakt. Mijn huisarts zei 9 jaar geleden “het zou beter zijn als je niet rookte, toen ik weer met een bronchitis bij haar op de stoep stond. ”het zal toch wel, dat ik jou nog eens van het roken af krijg" zei ze, toen ik haar spreekkamer verliet.Toen ik een half jaar later opnieuw naar haar toe moest vanwege astmatische bronchitis, is de knop omgegaan. Het was op de verjaardag van mijn vader, die aan longkanker is overleden.
Ik heb een paar sportschoenen aangeschaft en in plaats van na mijn werkdag een sigaret op te steken en een glas wijn in te schenken, ben ik iedere dag een uur gaan lopen na mijn werk. Moe of niet, geen excuus. De extra eetlust at ik weg met mandarijnen.
Ik ben erg blij, dat ik die verslaving heb overwonnen!

19:30 09/02/2015

Luc Wey

ik ben maart vorig jaar geopereerd. Derde keer. Aangeboren hartafwijking. Verpleging vertelde dat 80% van de patiënten rook gerelateerd is. Ik had mannen en vrouwen op zaal die een aantal omleidingen moesten en net voor de operatie nog even een sjekkie gingen roken. Na mijn operatie zat ik in een revalidatietraject. Daar zaten mannen en vrouwen in die na een derde infarct na een aantal weken toch weer begonnen te roken. Daar betalen we dan zorgpremie voor. En omdat ik een hartpatient ben (aangeboren, dus niet veroorzaakt door roken of anders) betaal ik wel meer premie voor mijn hypotheek (overlijdensrisico verzekering) en voor mijn uitvaartverzekering. Mensen die moedwillig hun gezondheid op het spel zetten door te roken hebben dit niet, en mensen die onvrijwillig een hartafwijking hebben wel. Omgekeerde wereld en gewoon schandalig.

19:27 12/02/2015

Francine Steerneman

Stoppen met roken is voor veel mensen een van de moeilijkste dingen die er zijn. Gelukkig zijn er goede programma's om mensen die besloten hebben te willen stoppen te ondersteunen. Veel ziekenhuizen hebben “stoppen met roken poli's” . Natuurlijk is de eerste stap de belangrijkste en dat is het besluit nemen om te stoppen.

15:34 08/06/2015

Piet Sytema

Ik hoefde na mijn hartinfarct niet meer te stoppen omdat ik twee jaar daarvoor al was gestopt. Misschien een voorgevoel? Wie zal het zeggen. Ik ging in ieder geval van een pakje shag per dag naar nul, nadat ik bij iedere sigaret die ik opstak mezelf voorhield dat het slecht voor mijn gezondheid en portemonnee was. Van te voren was ik al een kilo of vijf afgevallen dus wat aankomen maakte niet veel uit. Nadat ik gestopt was zorgde ik er voor dat er altijd fruit klaarlag voor het geval dat ik een aanval van vraatzucht zou krijgen. Het heeft gewerkt. We zijn nu 12 jaar verder en ik heb nooit weer een sigaret opgestoken. Mis het ook niet meer. Succes iedereen die het gaat proberen.

17:07 12/10/2016

• meer