Schommelende bloeddruk | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

19:46 03/08/2018

Schommelende bloeddruk

Al jaren zoek ik informatie over fluctuerende bloeddruk, maar kon er nooit wat over vinden en kwam nu toch op jullie website uit en hoop dat ik een antwoord kan krijgen op mijn vraag. 

Lang verhaal, ga het niet kort maken ;) :) Ik liep al heel lang met het vermoeden dat ik een fluctuerende bloeddruk had. Bij huisartsenbezoekjes was mijn bloeddruk soms aan de lage kant en soms werd ik (op vrij jonge leeftijd al) gewaarschuwd om mijn bloeddruk in de gaten te houden ivm aan de hoge kant. Tijdens mijn zwangerschap was die weer erg laag (vinden dokters leuk, maar voor jezelf is het minder prettig). Een paar jaar later kreeg ik te horen bij een onderzoek dat mijn bloeddruk te hoog was en werd mij bloeddrukverlagers aangeboden. Dat heb ik geweigerd ivm mijn voorgeschiedenis, namelijk regelmatig zeer lage bloeddruk met ook klachten hiervan.

Hierop ben ik zelf een bloeddrukmeter gaan kopen en ben ik gaan meten en mijn bloeddruk fluctueert idd behoorlijk. Let op alles is netjes gemeten in rusttoestand! Dus niet na fysieke inspanning! Dat kan variëren van 130-150 bovendruk en bijbehorende onderdruk van ca 90-100 tot een bovendruk van 90 met onderdruk van 70. Daartussen in kan het van alles zijn, maar vrijwel altijd is het aan de hoge kant of lage kant. Ik vermoed ook dat de duizelingen die ik heb, waardoor ik spontaan kan vallen op straat (ik val niet flauw, maar verwond mijzelf daarbij weleens) komen doordat de bloeddruk dan spontaan daalt?

Ook heb ik last van dat mijn hartslag spontaan omhoog gaat in rust. Ik doe niets, ben niet gespannen, niks aan de hand en dan ineens voel ik mijn hartslag omhooggaan van normaal rond de 60 naar bijv 90 a 100. Onlangs had ik dit ook bij de laag gemeten bloeddruk.

Soms heb ik een hele hoge onderdruk bij een normale bovendruk. Dan word ik stikduizelig en moet ik blijven liggen. De onderdruk zit dan heel dicht bij de bovendruk. 

Het zal allemaal wel niet gevaarlijk zijn ofzo daar maak ik me ook niet druk om, maar ik heb erg veel last hiervan. Ik heb een lijst met klachten waar ik last van heb en ik weet dat een deel van hoge bloeddruk is en een deel van lage bloeddruk en ik vermoed dat er nog meer mee samenhangt.

Heb ooit een echo van mijn hart laten maken en die was op zich goed op een piepklein gaatje na, waar ik geen last van zou moeten ondervinden. Verder heb ik soms last van onregelmatige hartslag, benauwdheid. 

Dokters kunnen geen oorzaak vinden van mijn waslijst met fysieke klachten, maar naar de fluctuerende bloeddruk wordt niet gekeken. Ik denk dat de waardes op zich niet zorgwekkend zijn, maar als ik het plaatje zo naast elkaar leg vind ik het wel erg vreemd en vraag ik mij toch af, wat regelt die bloeddruk en hartslag in mijn lijf, wat dit blijkbaar niet stabiel krijgt? 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Bloeddruk varieert altijd en is bij niemand stabiel. In ontspannen rust toestand is de bloeddruk veel lager dan in gespannen toestand, zoals in de spreekkamer van een dokter.
De diagnose hoge bloeddruk kan dan ook nooit gesteld worden op 1 of enkele metingen. Een continue 24-uurs meting heeft dan de voorkeur, of een aantal metingen in een rustige ruimte terwijl u ligt.
De variaties die u beschrijft lijken mij niet abnormaal.

U redeneert dat uw klachten komen van een hoge bloeddruk. Dat is geen logische redenatie. Een hoge bloeddruk op zich wordt niet gevoeld.
Het is veel waarschijnlijker andersom: er is iets anders, waardoor u zich niet prettig voelt en waardoor ook de bloeddruk omhoog gaat.

12:58 04/08/2018