Beroerte als gevolg van atriumfibrilleren | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

16:52 07/08/2018

Beroerte als gevolg van atriumfibrilleren

Ik heb 2 beroertes gehad als gevolg van atriumfibrilleren. De eerste keer was in 2014 en de tweede in 2016. Sinds die laatste keer slik ik metoprolol (50 mg) en rivaroxaban (20 mg). Het laatste jaar heb ik meer last van het fibrilleren. Een of twee keer per maand gedurende 1 of 2 dagen. Ik ben een beetje bang geworden voor de derde beroerte. Zou een katheterablatie iets zijn voor mij?
 
Mijn cardioloog zegt dat een ablatie niet de oplossing is want je moet er nog steeds bloedverdunners bij slikken. Maar dat vind ik niet erg. Maar als het fibrilleren kan stoppen door een ablatie of veel korter en minder frequent voorkomt dan is de kans op een beroerte ook veel kleiner?
0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Francine Steerneman

Ik kan me goed voorstellen dat de angst voor nog een beroerte groot is. Gelukkig gebruik je nu Rivaroxaban waarmee het risico heel veel kleiner is dan toen je dit nog niet gebruikte. Toch kan ik me voorstellen dat je van het boezemfibrilleren af wilt. Een ablatie is in veel gevallen een goede mogelijkheid hiertoe. Daarnaast is het zo dat je nu al merkt dat je er vaker last van hebt en in de regel is het zo dat boezemfibrilleren in de tijd steeds frequenter en langduriger wordt hetgeen een negatief effect heeft op de slagingskans van een ablatie. Het is dus heel goed om je, nu er nog sprake is van een relatief lage frequentie en duur, in een gespecialiseerd centrum te laten informeren over de mogelijkheden bij jou.
Succes hiermee

17:22 07/08/2018