De eerste #Hartklep Awareness Dag ging van start met ronde tafelgesprek met patiënten, cardiologen en Hartstichting | Forum

Terug

Forum

19:17 10/09/2018

De eerste #Hartklep Awareness Dag ging van start met ronde tafelgesprek met patiënten, cardiologen en Hartstichting

Awareness: niet alleen de patiënt moeten #symptomen van #hartklepziekte herkennen, ook de naasten. Je wilt zelf niet altijd toegeven dat je ouder wordt.

“Dankzij mijn huisarts zit ik hier nog, hij luisterde met zijn #stethoscoop naar mijn hart. Er was een #hartruis te horen. De cardioloog zei dat ik een hart van een 80-jarige hart, maar ik was pas begin 40."

Toch blijkt uit een Europese survey dat in NL maar bij 20% van de patiënten naar het hart wordt geluisterd met een stethoscoop. 

Van Wely: ”Ik ben voor preventieve screening op hartklepziekte, door een hartklepziekte te ontdekken voordat de patiënt ziek is kunnen we er wat aan doen." #nieuwehartklep #stethoscoop #hartklepdag 

Symposium Nationale Hartklep Awareness Dag 

Angela Maas: "Er kan #hartschade ontstaan tijdens de behandeling van #borstkanker en na een interval van 10 jaar.

#Vermoeidheid niet altijd toeschrijven aan borstkanker #Hartklepziekte #symptomen

4A plan Acces: Een duidelijk zorgpad moet er voor zorgen dat de patiënt met een hartklepaandoening op tijd de cardioloog weet te vinden. #hartklepziekte 

Wanneer er na de diagnose #hartklepziekte niet direct wordt geopereerd, wil je weten waar je op moet letten #symptomen #lifestyle 

George Brandon Bravo Bruinsma: "3% van NL respondenten van Europese survey weet wat een hartklepziekte is. Awareness van hartklepziekte is hard nodig.

George Brandon Bravo Bruinsma: “25% van 2,7 Europeanen 65+ heeft een #hartklepziekte, boven 75 jaar heeft 13% een aortaklepstenose. De werwachting  is dat in 2030 25% van de 75+ een verkalkte hartklep heeft.

George Brandon Bravo Bruinsma:

“ Power of positive ageing: Een symptomatische patiënt met een hartklepziekte kan worden geholpen en hierdoor weer in het dagelijkse leven mee kunnen draaien zoals zij dit hiervoor ook deden."

Ad Kamper: "Hoe kan je uitzoeken of een kwetsbaar oudere patiënt met aortaklepstenose geholpen kan worden?" #frailty #screening #geheugen #ondervoeding #handknijptest #loopsnelheid #ouderengeneeskundige

Marleen van Wely:”Een patiënt met een #aortaklepstenose krijgt een nieuwe hartklep. dit kan chirurgisch en met een TAVI behandeling hartklep. Bij een #TAVI wordt een hartklep via katheter geïmplanteerd 

Bijlagen:

attachment infographic en 4A plan verkleind.pdf (290.8 KB)

0
0

Je moet Inloggen om te reageren