ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:11 21/09/2018

ablatie

Beste heer Dekker.

In november 2014 heeft u een ablatie bij mij uitgevoerd.

Deze is uitstekend geslaagd en volgens mij heb ik sindsdien geen hartritmestoornissen meer gehad.

Echter ,in april zijn wij 2 weken op vakantie geweest naar Costa Rica,tijdverschil 8 uur,en na terugkomst heb ik ruim een week last gehad van hartritmestoornissen.Na verloop van circa 8 dagen wilde ik contact zoeken met mijn huisarts ,toen plotsklaps het ritme weer normaal werd.Nadien nergens meer last van gehad.                                           

In augustus zijn we 2 weken naar Alaska gegaan,tijdsverschil 10 uur, en na terugkomst kreeg ik weer last van hartritmestoornissen.Gezien mijn ervaring in april j.l. besloot ik weer rustig af te wachten en geen huisarts in te schakelen. Wat schetst mijn verbazing: na 11 dagen werd het ritme weer normaal! Mijn vraag is nu,gezien het feit dat ik overigens geen enkel probleem heb met mijn hart,of wellicht jetlag/lange vliegreis van invloed kan zijn op hartritme. Bij voorbaat dank voor uw reactie. Peter van Dongen

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Uw verhaal suggereert dat er een relatie is tussen een lange vliegreis en het ontstaan van boezemfibrilleren.
Ik hoor het vaker, maar waarom dat is, is niet duidelijk. Jetlag, lagere zuurstofspanning hoog in de lucht, stress? We weten het niet.
We weten wel dat ook na langere tijd zonder klachten, het boezemfibrilleren wel weer eens de kop kan opsteken. Gelukkig helpt een ablatie dan bijna altijd weer goed.

14:51 21/09/2018

Peter van Dongen

Dank voor uw commentaar. Dus in de toekomst maar eerst rustig afwachten alvorens actie te ondernemen?

18:09 22/09/2018