Overslagen en nsvt’s, Sotalol of tambocor...of niets? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

22:16 02/01/2019

Overslagen en nsvt’s, Sotalol of tambocor...of niets?

Beste,

Een jaar geleden ben ik door de hele medische molen (mri, ecg, CT, inspanningstest) gegaan wegens vele overslagen en nsvt’s. De uitslag: ideopatische ventriculaire tachycardie die uit zoveel plekjes komt dat ablatie geen optie is.

Ook is mijn harstslag van nature vrij traag, als ik rustig zit zo rond de 50 bpm.

Metropolol en Verapamil heb ik geprobeerd maar deden niets. Mijn arts stelde Sotalol voor, maar ik heb ervoor gekozen om zonder medicatie verder te gaan, eigenlijk omdat ik een beetje bang ben als ik de bijwerkingen lees én het moet laten controleren met een ECG.

Dat gaat over het algemeen best redelijk, al heb ik er wel veel last van. De overslagen achter elkaar zijn ongemakkelijk, bij opwinding/inspanning gaat mijn hard na iedere slag overslaan en tijdens inspanning zijn de overslagen storend. Ook voel ik de runnetjes nsvt heel duidelijk, dan slaat het op hol. Zodra ik hard hoest en op mn borst timmer, stopt het weer. Wel heb ik het gevoel dat die runnetjes steeds vaker voorkomen. Ik krijg er koppijn van, voel me ongemakkelijk en krijg een prikkende schouder. Stress heb ik er trouwens niet van, maar in periodes dat ik veel last heb houdt het me fysiek in de greep.

Ik overweeg om de anticonceptiepil eens te gaan slikken om te zien of hormonen van invloed zijn, maar twijfel tussen dat en toch weer medicatie...

Bij Sotalol ben ik alleen bang dat mn hart nóg trager wordt en ook lees ik dat het overslagen in de hand kan werken. Over Tambocor lees ik dat je er ook verkeerd op kunt reageren en het best link spul is, ik zou het eng vinden om daar thuis mee te starten.

 

Ergens overweeg ik dus maar om medicatieloos door te bijten, maar ik zou het zó fijn vonden om vrij van hartgedoe te leven... wat is nou wijsheid. En...is dit écht allemaal ongachuldig als ik het onbehandeld laat? Of is de kans toch aanwezig dat ik die nsvt’s op een goed moment niet meer weggehoest krijg?

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Beste Roos, een paar overwegingen:

Ik zou me in principe niet druk maken over een wat lagere hartslag van betablokkers of verapamil, tenzij je daar echt klachten van zou krijgen, zoals duizeligheid of sterke vermoeidheid. Echter, als je dergelijke middelen al geprobeerd hebt zonder effect op de klachten heeft het weinig zin. je zou sotalol, ook een soort betablokker, ook kunnen proberen, maar de kans dat het beter wordt is niet zo groot. Overigens is een hartslag van 50 in rust helemaal normaal, dus maak je daar geen zorgen over.

Op proef eens stoppen met de pil zou je kunnen proberen, er is soms wel relatie tussen geslachtshormonen en dergelijke ritmestoornissen, maar ik heb zelf nog nooit gehoord dat stoppen met de pil verbetering geeft.

De grootste kans op verbetering van je klachten is waarschijnlijk het gebruiken van flecainide (soms ook wel Tambocor genoemd). Bij mensen met een structureel normaal hart, en volgens je beschrijving zal dit het geval zijn, kan flecainide veilig worden gebruikt, en dit is inderdaad één van de meest gebruikte middelen bij verschillende hartritmestoornissen. Je zou dit, in overleg met je eigen cardioloog, eens een tijdje kunnen proberen om te zien hoe je je erbij voelt. vaal wordt dit middel wel in combinatie gegeven met een betablokker of verapamil

12:47 03/01/2019

Nico

Beste Pepijn en Roos,
Mijn evaring met flecanide was vere van.
Ik heb deze medicatie een jaar moeten slikken i.v.m boezemfibrileren gevolgd door 2 ablatie operaties.
De ondersteuning t.o.v. Aritmieen is het enigste goede aan dit medicijn.
De bijwerkingen en dat zijn er nogal wat hebben mijn niet veel goeds gebracht en ben blij dat ik daarvan af ben slechte tijd van gehad.
Ook de aphoteker waren niet gecharmeerd van dit product.
Er zijn medere ondersteunende medicijnen met het zelfde doel en minder bijwerkingen.
Het kan zijn dat ik gevoelig voor dit medicijn was of meschien zijn er nog meer mensen met mijn ervaring.
Mocht je toch dit medicijn gaan gebruiken en je lichaam reageerd anders dan normaal overleg dan optijd met je arts.

13:50 03/01/2019

Petra

Hi Roos,

Fleca heeft mij totaal niet geholpen…sterker nog ben er heel ziek van geweest.
Sota hielp enigszins voor de SVT's maar de bijwerkingen..foei.

Na 3 ablatie's voor AVNRT en AT kreeg ik 2 jaar later veelvuldige PVC's en lange runs, dus het zelfde als jij.
Helaas zit het bij mij in de linker kamer vlakbij het geleidingssysteem……wel uit 1 focus, dus in principe ableerbaar.
Er is een ablatie poging gedaan maar op dat moment waren de PVC's niet thuis en niet opwekbaar, dus ik kon na het inlopen van een boel isoprenaline onverrichte zaken weer naar huis met een giga migraine….

Lang verhaal kort… dit schiet allemaal niet op en slik nu niets . ( geen hartmedicatie )

Hoe oud ben je Roos? Hou in de gaten dat de overgang ( hormonale chaos ) een oorzaak kan zijn en dat als de hormonen gaan stabiliseren de NSVT/PVC's weg zouden kunnen blijven ….

De verpleegkundige ( een jongen nota bene ) zei heel droog….heb je al eens aan de overgang gedacht…

Potverdorie hij had gelijk.

Door het slechte slapen ( overgang , opvliegers ) ben ik 400mg pure magnesium citaat poeder gaan slikken en dat helpt goed voor het slapen en tegen de PVC's.

14:50 03/01/2019