Hartfalen of gevolgen van Lyme? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:16 03/01/2019

Hartfalen of gevolgen van Lyme?

Ik ben begin 60, heb sinds de zomer flink verhoogde bloeddruk en dikke enkels. Ook sinds 3 maanden ziekte van Lyme erbij (snel ontdekt). Behandeld met 21 dagen Doxycycline. Sindsdien ben ik benauwd door longoedeem, hoesten, kortademigheid, zeer dikke enkels en benen. Mijn bloedwaarden worden inmiddels bijne wekelijks breed gecontroleerd, sommige zijn vanaf de zomer sterk verhoogd, vooral extreme leverwaarden (ik drink amper alcohol). En ijzer (1885 i.p.v. max.200). Heb al 2 spoedopnames gehad met klachten als steken op de borst (uitstralend naar keel en schouder) en ernstige benauwdheid. Slik een betablokker sinds 1999 (had toen angina pectoris, verder nooit meer last). Nu moet ik er Lisinopril en 2 x daags plastabletten bij slikken na de laatste spoedopname. Vocht neemt juist toe in de enkels, want betablokker en Lisinopril hebben beide die bijwerking. Het voelt als: eerst oedeem kweken en dan weer bestrijden met plaspillen. Dit lukt overigens niet goed. Ik ga me steeds zieker voelen met al die pillen. Kan niets meer. Kunnen de oorspronkelijke klachten (hoge bloedwaarden, vocht bij de longen, kortademigheid en verhoogde bloeddruk niet gewoon een gevolg van Lyme zijn? Daarmee is het hele circus namelijk een paar maanden terug begonnen. Met dank, Lea

1
2

Je moet Inloggen om te reageren

Otterspoor

Beste Lea,


Hoewel het vanaf deze plek onmogelijk is om jouw specifieke situatie te beoordelen, lijkt het me onwaarschijnlijk dat jouw klachten door een lyme hartprobleem veroorzaakt worden. Als de Lyme op het hart slaat dan ontstaat soms een zeer trage hartslag. Ik veronderstel dat dat bij jou niet is aangetoond. Een verminderde pompfunctie van het hart is iets dat in zeer zeldzame gevallen door Lyme veroorzaakt wordt, als het al daardoor veroorzaakt wordt. Jouw symptomen zouden bij hartfalen kunnen passen en een (jouw) cardioloog kan met aanvullend onderzoek proberen te achterhalen of dit werkelijk zo is en wat de oorzaak er van is.

vriendelijke groeten,

Luuk Otterspoor

21:12 03/01/2019

Harmen

Beste Lea,
Erg vervelend om zo in onzekerheid te zitten.
Dat bètablokkers en plaspillen tegelijk worden voorgeschreven is niet zo raar. Ik slik nu 4 jaar een combinatie van een aantal medicijnen (6 in totaal), waaronder ook deze twee. Door de bètablokker kan je hart zich ook wat beter herstellen, en de plaspil (of diureticum) helpt daar ook in mee.
Is dat trouwens in combinatie met een vochtbeperking? (ofwel, hoeveel mag je drinken?)

De vochtophoping en gerelateerde kortademigheid kennen veel hartpatienten. Bij mij werd in de “slechte tijd” een keer 1.5 liter via punctie weggehaald achter de longen en waren mijn voeten continu opgezet. Ik mocht ook beperkt drinken (1.5 liter per 24 uur) en kreeg natuurlijk toen ook al diureticum. Het heeft er allemaal bij geholpen om er bovenop te komen.

Ik hoop dat je snel verbetering merkt.

Sterkte.
Harmen

22:49 06/01/2019