Medicijn statines | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

23:47 10/01/2019

Medicijn statines

Mijn situatie, 6 jr geleden hartstilstand, gereanimeerd, alleen medicijnen, ivm verkalking te dunne ader, geen operatie of dotter. Ik heb na 6 jr zelf besloten om mijn pravastatine ,40 mg, te halveren ,kan dat kwaad? Dit ivm met spierpijn ,etc. Dan mijn man,62 jaar, 3 jr geleden hartinfarct, en 2 stands, en atorvastatine40 mg. ,ook gehalveerd.... het zit me niet helemaal lekker, en kan het kwaad? Groet, gejamauritz.

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Maria Van Eijck

Als.aanvulling nog. Omdat er zo veel mensen spierpijn klachten hebben bij Statine. Wordt hier veel onderzoek naar gedaan. En er is al veel veranderd zoals injecties om de twee weken.

04:45 11/01/2019

R vG

Mogelijk kan de aanvulling met Q10 en Vitamine D nog helpen. Zelf heb ik geen last meer sinds ik deze beide ernaast slik (200 mg Q10 en 25 microgram Vitamine D3). Van vitamine D3 is wetenschappelijk bewijs gevonden dat dit inderdaad kan helpen (de bloedspiegel dient dan minimaal rond de 80 nmol/l te zijn voor een effect). Voor Q10 is het bewijs omstreden (sommige studies tonen wel resultaat, andere niet). Wat wel zeker bewezen is dat statines de bloedspiegel van Q10 kunnen verlagen (dit staat los van de spiegel in de spierem). Daarnaast lijken er geluiden te ontstaan dat Q10 een mogelijk beschermend effect heeft tegen het ontstaan van diabetes als bijwerking van de statines. Wellicht dus de moeite waard om het te proberen. Doseringen van Q10 hoger dan 300 mg zijn af te raden, aangezien er dan effecten op de lever kunnen ontstaan.

12:05 11/01/2019