Hart voor bewegen | Forum

Terug

Forum

18:34 29/08/2014

Hart voor bewegen

Bewegen zorgt ervoor dat mensen zich fitter gaan voelen, het verbetert het uithoudingsvermogen en zelfvertrouwen. Mensen kunnen zich gemakkelijker ontspannen, waardoor ze beter slapen en minder snel vermoeid zijn. Daarnaast bevordert het de doorbloeding van het hart en remt het verslechtering van de kransslagaders. Naarmate de conditie beter wordt, verbetert ook de hartfunctie. De hartslag in rust wordt lager, waardoor het hart minder wordt belast.

Beweging heeft een positief effect op hart- en vaatziekten, maar blijkt ook goed te zijn voor spieren, botten, stofwisseling en de huid.

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen geeft aan hoeveel beweging iemand minimaal nodig heeft om gezond te blijven. Deze norm is voor volwassenen gesteld op 30 minuten matig intensieve lichamelijke activiteit per dag. Voor mensen die naast het bewegen willen afvallen, geldt dat zij gebaat zijn bij minstens één uur matig intensieve lichamelijke activiteit per dag. Onder matig intensief wordt activiteit verstaan, die ervoor zorgt dat het hart sneller gaat kloppen, maar die u niet buiten adem brengt. Deze lichaamsbeweging mag verspreid over de dag uitgevoerd worden, met perioden van minimaal 10 minuten aaneengesloten. Dus als u vandaag op de fiets naar uw werk bent gegaan en hier 15 minuten enkele reis over heeft gedaan, dan heeft u voor vandaag voldoende lichaamsbeweging gehad volgens de gestelde norm.

Voor een goede conditie van hart- en bloedvaten wordt drie keer per week tenminste 20 minuten intensieve lichaamsbeweging aangeraden. Dit wordt de ‘Fitnorm’ genoemd. Sporten is een vorm van intensieve lichaamsbeweging. Meer info over de bewegingsnormen vindt u op www.30minutenbewegen.nl en op www.nationaalkompas.nl

Er zijn verschillende typen beweging die gezond zijn. Zo kunt u kiezen voor duursport, zoals lopen, nordic walking, lange afstandschaatsen, zwemmen, sporten op de crosstrainer of fietsen. Duursport verbetert de conditie en helpt daarmee om hart- en vaatziekten te voorkomen.
Een ander type beweging is krachttraining. Zoals het woord al doet vermoeden, leidt krachtsport tot het opbouwen van spiermassa en verbetering van kracht, waarmee het beschermt tegen botontkalking (osteoporose). Voorbeelden van krachtsport zijn fitness, sprinten, buikspieroefeningen en vechtsporten.
Sporten met stretch-activiteiten, zoals yoga en pilates, zijn de derde en laatste belangrijke vorm van beweging. Ze verbeteren de lenigheid en verminderen het risico op blessures.
Alle beweegvormen hebben andere positieve effecten, hierdoor biedt een afwisseling van verschillende sporten de meeste gezondheidswinst. Het is echter belangrijk dat u voor een activiteit kiest die u leuk vindt om te doen. Dit zorgt ervoor dat u eerder bereid bent deze in te passen in uw dagelijkse levenspatroon en het dus ook langer volhoudt. Door samen met iemand te gaan sporten kan uw motivatie mogelijk nog verder vergroten.*

Veel hartpatiënten die een hartinfarct hebben gehad of lijden aan een ritmestoornis of hartfalen, zijn bang om te bewegen. Vaak uit angst voor herhaling of omdat zij niet weten hoever ze mogen gaan. Dit terwijl beweging voor deze patiënten juist veel op kan leveren; mensen met een hart- of vaatziekte die regelmatig bewegen voelen zich prettiger en leven gemiddeld langer dan lotgenoten die niet of nauwelijks bewegen. Indien u hier last van heeft, raadpleeg dan uw arts om te vragen wat u wel en niet mag qua beweging. Via de Hart&Vaatgroep kunt u samen met andere hartpatiënten gaan sporten om weer conditie en zelfvertrouwen op te bouwen. Op www.beweegzoeker.nl kunt u zoeken naar deze deskundige begeleiding bij u in de buurt.

* Bron: www.hartpatienten.nl
4
0

Je moet Inloggen om te reageren