Huidkanker en gebruik van hydrochloorthiazide | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

10:29 14/02/2019

Huidkanker en gebruik van hydrochloorthiazide

Goedemorgen,

Ik gebruik nu enkele jaren Irbesartan 300 in combinatie met 12.5 mg hydrochloorthiazide.

Kortgeleden werd bekend dat die hydrochloorthiazide op den duur kan leiden tot toename kans op huidkanker.

Dit geeft mij toch geen lekker gevoel, om onbekommerd van de zon te kunnen genieten.

Zijn er alternatieven ?  De hydrochloorthiazide is nodig om vocht af te drijven, anders kom ik kilo's aan ,en stijgt mijn bloeddruk helaas !

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Francine Steerneman

Hydrochloorthiazide is een diuretica dat inderdaad de huid gevoeliger maakt voor de zon en daarmee ook in verband wordt gebracht met een toename van de kans op huidkanker. Er zijn alternatieven waarvoor dat niet geldt. Het kan dus de moeite waard zijn om met uw huisarts of specialist (afhankelijk van wie het middel heeft voorgeschreven) te overleggen over een alternatief. Dat laat overigens onverlet dat onbekommerd van de zon genieten voor niemand goed is. U dient zich altijd goed te beschermen.

16:44 14/02/2019