AVNRT | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

18:15 14/02/2019

AVNRT

Hallo,

Ik ben vrouw en 54 jaar jong. Onlangs is bij mij AVNRT vastgesteld. Ik heb dit waarschijnlijk al langer, maar was me daar niet van bewust. Een paar weken geleden kreeg ik een aanval van 210 bpm die niet spontaan overging en belandde ik op spoed. De dokters hebben me dan uiteindelijk Adenosine ingespoten om en vertelden me dat ik met heel grote waarschijnlijkheid AVNRT heb. Er is nadien via mijn cardioloog ook beslist om binnenkort een ablatie hiervoor te doen. Ik heb ook een linkerbundeltakblok, maar dat is blijkbaar niet erg.

Momenteel hou ik het rustig tot aan mijn ingreep.

Ik ga elke dag wandelen, maar probleem is  nu dat mijn hartslag na een 15-tal minuten de hoogte ingaat, vandaag zelfs even tot 170 bpm. Als ik stop met wandelen, gaat ie direct weer zakken tot een 105. Ik voelde hier niet echt iets van

Een andere dag ging ik wandelen toen steeg ie naar 158 en kreeg ik direct daarna een overslag, werd licht in het hoofd en koud in de borstkas en even duizelig en toen zakte mijn hartslag weer naar 95.

Vragen:

Zijn dit normale verschijnselen bij AVNRT?

En waarom gaat ie de ene keer wel gewoon naar beneden als ik stop met wandelen en de andere keer met een “plof”?

Is het dan ook normaal bij deze diagnose dat ik dus momenteel bij een gewone wandeling zo’n stijging van hartslag heb, terwijl ik een paar maanden geleden bij een hartslag van 130 nog liep, wat toch wel een contrast is met gewoon wandelen?

Is het misschien ik zo’n lange episode heb gehad voor eerste keer in mijn leven, dat mijn hartslag nu zo’n beetje zijn eigen leven leid?

Heb ik misschien nog een extra probleem erbij alhoewel de cardioloog ervan uitgaat dat ik een gezond hart heb?

Ik voel me plots gevangen in mijn eigen lichaam.
Moet ik me zorgen maken?

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Als u helemaal niets voelt van een hartslag van 170 tijdens wandelen, die dan ineens keldert naar 105, dan kan het geen gevaarlijk probleem zijn. Sterker nog, ik vraag me als eerste af of uw hartritme-meter wel goed werkt. Een hartslag van 170 zou je toch wel moeten voelen.
Bij een AVNRT is het simpel: dat gaat altijd op dezelfde manier. De hartfrequentie gaat in 1 keer naar 200/min, of iets daar in de buurt. Het kan nooit het beeld geven dat u beschrijft.
Dus, of uw hartmeter klopt niet, of u heeft iets anders erbij.

20:25 14/02/2019

AV

Danku voor het snelle antwoord.

Daar had ik ook al eens aan gedacht dat mijn sporthorloge slecht werkt, ik heb zo’n TomTom runner 2…

Kan dit eventueel van de stress zijn? gezien ik wel wat stress heb in afwachting van de ingreep. Dat laat je natuurlijk niet los…en je bent natuurlijk onbewust ook meer met je hartslag bezig.

Het vreemde is ook dat ik het soms wel heb, meestal als ik in het bos wandel en als ik in de stad slenter niet, ook vreemd natuurlijk.

Als ik iets anders erbij heb, wat kan dit dan zijn op basis van de symptomen die ik u heb gemeld?

Dus ik wandel en dan op zeker moment begint die hartslag te stijgen. Ik stop met wandelen, adem een aantal keer rustig door en dan is die weer normaal voor een wandeltempo.
Behalve dan die keer een paar dagen terug waarbij ik u vertelde dat ik via zo 1 krachtige overslag weer terug in een normaal ritme kwam. Ik vermoed dat ik daar wel het begin had van een aanval?

Ik heb ook een crosstrainer. Is het misschien een idee dat ik uittest hoe hoog mijn hartslag gaat als ik daarop even doorstap?

Dit zijn misschien rare vragen, maar ik probeer er allemaal een beetje mijn weg in te zoeken.

Alvast bedankt voor het antwoord!

22:42 14/02/2019