avnrt ablatie ingreep onder sedatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:48 08/03/2019

avnrt ablatie ingreep onder sedatie

Hallo,

Ik heb ondertussen heel wat gegoogled in verband met ervaringen van ablaties voor SVT en in het bijzonder AVNRT.

Ik heb hiervan geleerd dat ze in Amerika en Engeland bijna altijd hiervoor een vorm van “twilight” sedatie (roes) krijgen, zodat je dit toch op een comfortabele manier kan ondergaan. Blijkbaar worden de hartritmestoornissen ook mét sedatie zonder problemen opgewekt. Indien niet via katheder dan wel via Adrenaline. Én dat deze ingrepen ook succesvol blijken te zijn. In België en Nederland hoor ik van ervaringen dat ze het weinig doen. Ik begrijp dit niet zo goed. Of is mijn info verkeerd?

Zelf moet ik mijn ablatie voor AVNRT krijgen in België volgende week en ik zie het absoluut niet zitten om dit zonder enige vorm van roes te ondergaan.

Dus vroeg ik me af of u mij hier meer uitleg over kan geven wat dan het verschil is met ene en andere land, terwijl het allemaal mensen zijn met zelfde diagnose in dit specifiek geval AVNRT. Het mag toch niet de bedoeling zijn dat je tijdens de ingreep pijn of ander ongemak ondervindt. Ik weet dat dit voor iedereen anders voelt, maar diegene die geen enkele vorm van sedatie of pijnbestrijding krijgen, veel van die ervaringen zijn toch wel wat afschrikwekkend.

alvast bedankt voor uw uitvoerig antwoord!

0
14

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

In Nederland worden ablaties steeds vaker onder sedatie verricht, maar niet allemaal. Ook in mijn ziekenhuis worden AVNRT-ablaties als regel niet onder sedatie verricht, omdat over het algemeen de ingreep heel weinig ongemak oplevert.
Het is vooral een “logistiek probleem”; het klopt dat de ritmestoornis ook onder sedatie even goed opwekbaar blijft.
Wij bespreken tevoren dat het niet onder sedatie gebeurt. Onder sommige omstandigheden, zoals bij een kind, of een getraumatiseerd persoon, is het prima te plannen om de ingreep onder sedatie te doen.
Bespreek het met uw behandelend cardioloog.

15:50 08/03/2019

AV

Dankjewel voor het snelle en duidelijke antwoord. Dat stelt me in elk geval gerust en helpt voor mij een aantal misvattingen de wereld uit.

17:32 08/03/2019

Hart Patient

Ik heb een AVNRT ablatie gehad. Ik heb helemaal geen pijn gehad, het enige wat vervelend is ,dat is het opwekken van de stoornis. Achteraf dacht ik was dat nou alles!

12:54 10/03/2019

AV

Hallo Hart Patient,

Hoe voelde het opwekken van die stoornis? Kan je dat vergelijken met het hebben van een AVNRT-aanval of hoe moet ik me dat voorstellen?

Heb je ook het branden niet gevoeld?

En je had niks kalmerend of roesje of zo gekregen?

Dank alvast voor je antwoord.

14:44 10/03/2019

Hart Patient

Hoi,

Lukas Dekker heeft de ablatie verricht, ik was hier voor een second opinion.Je vroeg hoe het was als ze de stoornis opwekken. Het is net of je een hartritmestoornis hebt. Mijn hoogste ritme thuis is 239 geweest. Dat opwekken is niet lekker, denk aan van niets opeens een versneld hartritme hebben, maar ze hebben het helemaal in de hand. Als ze willen stoppen is het ook gelijk afgelopen.Het doet helemaal geen pijn. Ik heb alles via het scherm gevolgd,dat branden heb ik helemaal niet gevoeld. Ik heb geen roesje of iets gehad. Als het branden klaar is proberen ze een ritmestoornis op te wekken. Als je niets krijgt betekend het dat de ablatie gelukt is.Achteraf denk je had ik dat maar eerder gehad.
Succes met de ablatie het valt heel erg mee!

20:12 10/03/2019

• meer