Hartritmestoornis | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

10:33 10/06/2019

Hartritmestoornis

Sinds enkele jaren lijd ik aan atriumflutter. Onderzoeken gehad, flutter 1x met cardioversie en 1x met sotalol opgeheven. Sinds november 2018 klachtenvrij. Omdat ik veel last had van de bijwerkingen van sotalol, aan de cardiollog gevraagd of ik terug mocht naar mijn vorige medicijn Metoprolol. Cardioloog ging accoord, maar merkte daarbij wel op dat de kans bestond dat de ritmestoornis terug zou kunnen komen. Na een paar daten metoprolol te hebben gebruikt, kwam de atrimflutter weer opzetten. Direct weer overgestapt op sotalol. De volgende ochtend was mijn hartfrequentie weer normaal (60/min.), maar heb nu een fladderend en bonkend hart. Wat te doen?

 

 

 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Een flutter is een snel ronddraaiende kringstroom in de rechter boezem van het hart. Op theoretische gronden zou sotalol misschien effectiever kunnen zijn dan een “gewone” bètablokker als metoprolol, en misschien is dit bij u inderdaad zo (het kan ook nog toeval zijn…)
Een andere. meer definitieve optie kan zijn om een catheterablatie te doen. Je kunt met een catheter kleine littekentjes branden in het hart, waardoor je een blokkade maakt in het circuit, en de kringstroom niet meer kan ronddraaien. Dit is een vrij eenvoudige, veilige en effectieve manier om een flutter te behandelen; vaak kun je hierna medicatie verminderen. Maar als U niet vaak klachten hebt, is gewoon doorgaan met sotalol of metoprolol ook een goede optie.

10:35 11/06/2019