Gevolgen Minimaze ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

23:19 28/07/2019

Gevolgen Minimaze ablatie

Mijn man heeft 4 weken geleden een minimaze ablatie gehad. Hij heeft na 5 dagen het ziekenhuis verlaten zonder sinusritme ( ondanks na ok dag nig 3 dagen cardioversie. ) Naar huis met véél hogere hartslag dan voor de operatie. Toen rond 85 en nu rond 110. Na 3 weken weer cardioversie. Gelukt na 1x. 4 dagen in titme 60 slagen p.m. (zijn normale polsslag) Het lastige is alleen dat waar hij voorheen hoge bloeddruk had, 140 over 90, hij nu een bloeddruk heeft variërend Van 80 over 40 naar 120 over 75. Maar meest rond de 100 bovendruk. Nu is hij bij iedere beweging en vooral bij beetje inspanning heel erg duizelig tot bijna flauwvallen aan toe. Hij slikt wel flecainide en 2x 50 mg metoprolol . En nog steeds enalapril 5 mg. Na 4 dagen weer uit ritme. Na 3 dagen kreeg hij gisteren weer spontaan sinusritme. Vanochtend maar 25 mg metoprolol genomen omdat zokn eigen hartslag zo laag is en ook bij flinke inspanning hrlemaal niet sneller gaat. Nu is het net wéér uit ritme gegaan. Heeft nu hartslag van 110 maar zoals ik het hoor wel regelmatig. Hij heeft van de week weer het ziekenhuis gebeld om te overleggen wat nou wijsheid is. Maar de mensen die hij aan de telefoon krijgt weten het het niet en zeggen dat hij door cardioloig teruggebeld gaat worden. Hetgeen niet is gebeurd. Hij is langzamerhand redelijk wanhopig omdat hij geen idee heeft waar hij nou aan toe is en wat nirmaal is na deze operatie. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee??
0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Excuus voor mijn late antwoord.
Ik begrijp uw vragen en onzekerheid goed. Helaas kan ik geen antwoorden geven die specifiek over de situatie van uw man gaan, omdat ik daarvoor veel meer moet weten.
In het algemeen is het zo dat in de eerste weken na een MAZE-operatie het ritme nog onregelmatig kan zijn. Dat het ritme spontaan goed werd, is een gunstig teken.
De lage bloeddruk kan ik niet goed verklaren, tenzij de medicijnen zijn verhoogd.
Als dat zo blijft adviseer ik toch om opnieuw contact op te nemen met het ziekenhuis.

09:24 05/08/2019