amiodaron | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

18:28 13/08/2019

amiodaron

Bij mijn man komt hart 6 weken na minimaze ablatie nog steed niet in ritme. Na 5 keer cardioversie met wisselend succes ( 4 dagen tot 1 dag in ritme) en 2x spontaan in ritme voor 1 a 2 dagen.Zijn hartslag blijft bij vnl. boezemflutter steeds tussen de 110 en 120 slagen per minuut. Het lijkt ons en cardiologieondersteuner niet zo zinvol om na 3 dagen nu weer cardioversie te doen omdat het momenteel steeds korter helpt. Nu wil deze cardiologieondersteuner (overigens een prima iemand ) toch met amiodaron beginnen. Een middel dat mijn man gezien de horrorverhalen die hij daarover gehoord heeft, eigenlijk helemaal niet wil slikken. Er word steeds gezegd dat hij niet te lang met die hoge hartslag door moet lopen. Maar bij lang doorvragen over waarom dit niet goed is komt er uiteindelijk dat het de pompfunctie vermindert.(afgezien van dat het uiteraard heel vervelend is die hoge hartslag) Maar die pompfunctie is gedurende hele AF tijd al verminderd en daar liep hij 5 maanden mee. Dus dan heb je verder nog geen antwoord. Hij probeert voor zichzelf de afweging te maken tussen 2 kwaden. Maar dan moet je toch weten wat de keus is. Hij is geen specialist maar hij is niet dom en het is zijn lichaam. Hij gaat er mee naar huis, moet er mee leven. Pakt het niet goed uit dan is hij degene die er de last van heeft. Dus is het mijns inziens gerechtvaardigd om zelf een overwogen keus te maken over wel of niet slikken. Dus heb ik een paar vragen.1.Hoeveel kwaad kan het concreet om "lang" door te lopen met hoge hartslag (zeg tussen 100 en 120) . En wat is dan lang? . Geeft het ontwikkeling van hartfalen? en hoe groot is dan die kans? heel zeker of misschien? 3. Geeft het groter risico op hartstilstand door te hard moeten werken van ventrikels?  Ik kan me voorstellen dat daar misschien statistieken over zijn?  Of men weet het gewoon niet maar dan is dat tenminste ook een duidelijk antwoord. En dan nog even over de amiodaron; hij heeft horrorverhalen gehoord. Ik heb ook wel gelezen over mensen die totaal geen last hebben van lever/ schildklier aantasting, verkleurende huid enzovoort. Is er een relatief groter percentage mensen die wel last heeft van amiodaron t.o.v. flecainidegebruikers? Of valt dat wel mee? En stel dat het inderdaad orgaanbeschadiging geeft. Zijn deze dan reversibel? Ik vraag absoluut niet om een medische wereld die alles moet kunnen of weten. WIj willen alleen maar duidelijkheid om onze keus tussen 2 vervelende dingen te kunnen maken. Wat het zwaarst is moet uiteindelijk het zwaarst wegen. Sorry voor het lange epistel maar het is erg lastig om je weg te vinden in dit oerwoud terwijl het gaat over een erg belangrijk en ingrijpend gebeuren in je leven.

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Een mini-MAZE is bedoeld om het goede sinusritme weer terug te krijgen, en dat lukt nog niet bij uw man.
Boezemfibrilleren leidt tot veranderingen in het hartspierweefsel van de boezems, die er toe leiden dat boezemfibrilleren steeds makkelijker ontstaat. Deze veranderingen zijn vaak omkeerbaar als er weer een goed ritme is. In het geval van uw man is de operatie niet genoeg, en is nu het idee om amiodaron toe te voegen om daarmee langer het goede ritme vast te houden, zodat die veranderingen van het weefsel kunnen optreden. Ik vond dat ook een goed voorstel, omdat amiodaron hiermee altijd tijdelijk gegeven wordt, bijv maximaal 1 jaar. Als het dan niet beter gaat, moet je vaststellen dat een andere oplossing voor het boezemfibrilleren nodig is.
Amiodaron kent zeker bijwerkingen, maar horror-verhalen lijkt mij sterk overdreven. Vrijwel alle bijwerkingen gaan weer voorbij als amiodaron gestopt wordt, behalve 1, en dat is een soort chemische longontsteking. Dat is extreem zeldzaam, ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het kan.
U vraagt om statisteken, om een betere keuze te maken, en dat begrijp ik. Maar, het grote probleem is dat niemand hetzelfde is, waardoor dat heel weinig zegt. Tijdelijk amiodaron is zeer verantwoord, en een goede keuze bij uw man. Overigens vind k wel dat u met een cardioloog moet spreken over de beslissing over dit medicijn, en niet alleen met een ondersteuner.
Langdurig met een snelle hartslag kan inderdaad de pompfunctie verzwakken, maar ook dat herstelt altijd weer als het ritme rustig is. Het leidt niet tot een verhoogde kans op plotse dood. De kans op verzwakking is, naar mijn schatting, rond de 10-20% procent. Ook daarover zijn geen statistieken.

09:02 14/08/2019

Joke van der Pol

Hartelijk dank. Voor de betrokkenheid en de tijdsinvestering. Super website.
Deskundige, integere en duidelijke antwoorden. Echt fijn.

09:23 15/08/2019