Flauwvallen - Hart - Onzekerheden | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

00:40 02/09/2019

Flauwvallen - Hart - Onzekerheden

Ik ben een jonge vrouw van 20 jaar. Sinds oktober 2018 ben ik 3 keer flauwgevallen. Ik voelde deze niet aankomen. Laatste keer was met fiets. Daarna heb ik meerdere keren het gevoel gekregen alsof ik ging flauwvallen (duizeligheid, misselijkheid, licht in hoofd, zweten). Dit kon ik echter voorkomen door telkens op tijd te gaan neerliggen. Deze symptomen werden steeds opgewekt tijdens of na inspanning. ECG en EGO was niets op te zien. 24u holter ook niet, aangezien flauwvallen een momentopname is. Heb reeds een EFO gehad, daar waren ook geen hartritmestoornissen op te zien. Nu gaven ze tijdens het EFO-onderzoek een sport medicatie (het hart doet hetzelfde als wanneer je intensief sport terwijl je gewoon neerligt). Wanneer ze die medicatie gaven begon ik enorm te zweten, werd ik misselijk, duizelig, licht in het hoofd, had ik het gevoel alsof ik moest braken en flauwvallen. Hier hebben de dokters verder niets meer over gezegd... Heb ook een inspanningstest/fietstest ondergaan. Dit duurde raar maar waar amper 5 minuten, terwijl ze op de hoogte waren dat deze klachten vooral tijdens/na inspanning opkomen. Tot daar alle onderzoeken...
'S nachts heb ik een hartslag van 36 slagen. Ben absoluut geen topsporter.

Iemand die eventueel meer informatie kan geven?
Deze onzekerheid wreed enorm aan me. 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Lastig probleem, en het lijkt dat mijn collega’s u nog weinig over de oorzaak hebben kunnen melden.
De stof die u waarschijnlijk bij het electrofysiologisch onderzoek gehad hebt is isoprenaline, een stof die lijkt op adrenaline, die de snelheid en impulsgeleiding in het hart verbetert. De klachten die u hiervan beschrijft zijn aspecifiek en komen vaker voor, dit heeft niets te betekenen. En een hartslag van 36 in rust is helemaal normaal, ook bij niet-sporters.
De vraag is wat de oorzaak is van het flauwvallen en de flauwvalneiging. Bij sommige mensen kan dit een reflex zijn, waarbij door een bepaalde prikkel de bloeddruk sterk kan dalen en/of de hartslag kan vertragen. Dit heet een “vasovagale syncope”. De beste behandeling hiervoor is, zoals u beschrijft, bij het bemerken van symptomen direct te gaan zitten of liggen. Een pacemaker helpt soms, maar vaak ook niet.
Bespreek dit met Uw cardioloog. In sommige gevallen kan het handig zijn het ritme bij een dergelijke wegraking te beoordelen met een geïmplanteerd chipje, een looprecorder, maar bespreek ook dit met uw cardioloog.

17:26 02/09/2019