PVI en AVNRT ablatie 4 dagen later | Forum

Terug

Forum

11:22 09/09/2019

PVI en AVNRT ablatie 4 dagen later

Ik heb al heel wat gelezen hier en dacht ik zet mijn eigen verhaal ook bij, omdat ik mij een beetje zorgen maak. Mijn voorgeschiedenis: ik ben een vrouw van 57 jaar, met licht overgewicht waarvan ik verleden jaar al 20 kg ben kwijt gespeld.
Ik heb al sinds mijn jeugdjaren boezemfibrilleren, het begon lichtjes, maar werd met de jaren erger. Omdat dit bij ons in de familie zit en ik geen grote last van ondervond, heb ik er niet verder bij stilgestaan en ben gewoon verder met mijn leven. Rond mijn 28de kreeg ik door een dokter Sotalol 80 voorgeschreven, ik heb dit een paar jaar genomen, maar ze werkten niet echt en uiteindelijk ben ik er mee gestopt. In 2002 kreeg ik een ventrikeltachicardy aanval met opname op de spoed. Ze kregen het onder controle en terug thuis, na verdere controle ben ik gewoon verder met mijn leven. De laatste jaren werd mijn AF wel meer en meer en bij mijn laatste 2 onderzoeken werd vastgesteld dat ik dus nu constante AF had met tussenin soms een VT. Toch heb ik al die jaren nooit bloedverdunners gebruikt en de laatste 15 jaar ook geen andere hartmedicatie en kon er, mits een lichte aanpassing van mijn levenstil, goed mee leven. 
Omdat het laatste jaar mijn bloeddruk omlaag ging en ik begon episodes van lichte flauwtes te krijgen en ook omdat ik toch dacht dat zo een onregelmatig hart niet echt gezond kon zijn op termijn, heb ik in afspraak met mijn dokter een ablatie ondergaan. Het werd een PVI cryoablatie samen met een RF ablatie voor een AVNRT (traag-snel) in het ZNA Middelheim in Antwerpen verleden donderdag. Volgens het verslag zijn zowel de PVI als ook de AVNRT succesvol gewest. De volgende dag mocht ik al naar huis, ik moet nu wel Pantomed 40 nemen voor een maand en Lixiana 60mg voor 2 maand.

Terug thuis had ik al vrijdag avond een ritmestoornis, maar die voelde anders aan dan mijn gewone AF. Ook had ik enorme last van een soort maagzuur en pijn in mijn maagstreek en uitstralend in de rug. Dit is blijkbaar normaal en zou over moeten gaan. Intussen zijn we maandag en ik stel het volgende vast: de ritmestoornis die ik nu heb is constant en voelt voor mij erger aan als mijn oude. Het is meer aanwezend, een beetje zo alsof je teveel koffie hebt gedronken. Het bonkt meer en ik voel mij constant een beetje opgejaagd, met lichte druk rond mijn hals en kop. Ook de maagpijn/slokdarm is helemaal niet verbeterd, ofwel ik de Pantomed neem. Mijn bloeddruk is wel mooi terug op 125/75 morgens en op 116/60 avonds, maar mijn rusthartslag liegt constant ergens tussen de 88-95.

Ik weet dat er na een ablatie nog AF's kunnen gebeuren, maar is het normaal dat ze doorlopend zijn direct na de ingreep? Of heb ik mijn AF ingeruild voor een tachycardie? Hoelang kan het duren tot het echte effect optreed en ik geen storingen meer zou moeten hebben? En hoelang duurt het tot de slokdarm weer terug normaal en pijnvrij is?

En dan ook nog dit, omdat ik eerst donderdag een afspraak kon krijgen met mijn huisarts en ik geen enkel uitleg heb gekregen bij de Lixiana, welke pijnstillers mag ik nu gebruiken? Bvb tegen de slokdarm/maagpijn? Ik heb soms een ontsteking op mijn heup en knie en neem dan Ibuprofen en Voltarenzalf. Wat kan ik dan in de plaats gebruiken?

Ik ben momenteel erg bang dat ik mijn oud leefbaar probleem heb ingeruild voor een nieuw lastiger, maar het is vermoedelijk nu nog veel te vroeg om dit vast te stellen. Ik was enkel niet voorbereid dat de nawerkingen ook constant konden zijn zoals mijn AF en mij meer last zouden geven als voordien. Ik zal later nog eens laten weten hoe het verder verloopt. En heeft nog iemand dit soort combi-ingreep laten doen en wat zijn de ervaringen?

0
7

Je moet Inloggen om te reageren

johannaxx

Lijkt mij verstandiger om contact op te nemen met je eigen cardioloog

14:24 09/09/2019

GeyerA

Wel, intussen had ik gisteren terug een ECG en ja, ik heb dus nog altijd permanent boezemfibrillatie na de ablatie. Ik kreeg nu Lixiana en Cordarone en morgen moet ik terug binnen voor een cardioversie. Is er nog iemand hier die een cardiversie had 7dagen na een ablatie? Wat zijn de ervaringen?
Ik ben nogal ongerust dat het allemaal niets heeft uitgehaald.

18:33 11/09/2019

johannaxx

Ja ,na de laatste ablatie moest ik ook binnen 4 dagen terug voor een cardioversie, en gelukkig uiteindelijk verlost van boezemfibrilleren,
Inderdaad best frustrerend wanneer blijkt dat je weer terug moet,maar dit komt dus kennelijk wel vaker voor

09:34 12/09/2019

GeyerA

Wel, intussen terug van de cardioversie. Lijkt gelukt te zijn, maar nu let ik constant op mijn hart en bij elke gevoel van “anders” vrees ik dat het toch niets heeft uitgehaald. Ik probeer dus nu mijn kop nog op rij te krijgen. Ik heb wel van tijd tot tijd nog het gevoel van een mini overslag, is dit normaal? Of is dit enkel in mijn kop nu? Is het bij jouw weg gebleven of na een tijd terug gekomen?

Is er iets dat ik kan doen om dit nu een tijdje zo te houden?
Ik ben zo bang dat elke hoestbeurt of plotse inspanning terug alles in het oude laat lopen. Ik moet nu wel nog de Corderone blijven nemen om dit te stabilizeren, maar wanneer is het stabiel?
Ik weet dat de AF terug zal komen, gezien de lange periode en dat het al persistent was. Maar ik hoop toch op tenminste enkele maanden/jaar(en).

16:33 12/09/2019

johannaxx

Je bent nu enorm gefixeerd op je hartslag dus je voelt nu van alles,overslagen zijn normaal,maar dat kun je dus idd wel voelen Het is ook logisch dat je hart wat overprikkeld is na de ablatie,het heeft zijn tijd nodig..Ik heb ook jarenlang boezemfibrilleren gehad,in zo'n 11 jaar tijd was het idd bijna continue.. 2 kleine ablaties en 2 pulmonalevenenablaties,de laatste heeft dus geholpen,nu alweer 7 jaar geleden.,dus probeer positief te blijven!
Ps. Ook ik had ook al die jaren geen bloedverdunners,wat wel longembolieen heeft opgeleverd…dat kon er dan ook nog wel bij…

18:35 12/09/2019

• meer