nog geen reactie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

09:53 01/09/2014

nog geen reactie

Een week geleden heb ik een vraag gesteld, helaas, (nog) geen reactie.
0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Francine Steerneman

Wat vervelend dat u zo lang heeft moeten wachten op een reactie, onze excuses hiervoor! Bij het doorsturen van de vraag is kennelijk iets misgegaan. Ik ben op zoek gegaan in de tijdlijn en heb uw vraag teruggevonden:

Vraag: Is gebruik van medicijnen wel noodzakelijk?
In april ben ik 4 dagen na druk op de borst naar de huisarts gegaan. De volgende dag ben ik nadat er een ECG gemaakt was doorverwezen naar een cardioloog. In het ziekenhuis is er op de EHH ( dus 5 dagen later) ook 2 x bloed geprikt, Troponine T dalend van 0,053 ug/L naar 0,049 ug/L.
Conclusie: Betreft een 56-jarige vrouw met een cardiaal blanco voorgeschiedenis zonder met risicofactoren voor hart- en vaatziekten met:
Eenmalige episode van passagere angina pectoris enkele dagen geleden. Tevens afwijkende ST-T segmenten precordiaal (DD: coronairlijden: LAD), waarschijnlijk doorgemaakt myocardinfarct. Troponine T is dalend.
Met medicijnen ben ik naar huis gestuurd. Echocardiogram en MRI Hart met Adenosine hebben geen afwijkingen laten zien.
Mijn vraag is nu: hoe zeker is het dat het een licht hartinfarct is geweest?
Hoe belangrijk is het dat ik de medicijnen blijf slikken?
Het is allemaal nogal vaag en ik heb last van bijwerkingen en na langdurig gebruik
waarschijnlijk nog van meer.
Zijn de medicijnen niet erger dan de eventuele kwaal?

Antwoord:
Bij klachten van pijn op de borst kan de arts een troponine-test laten uitvoeren om te zien of de patiënt mogelijk een hartinfarct heeft gehad. Pijn op de borst kan het gevolg zijn van een hartinfarct of hartproblemen, maar het kan ook veel andere oorzaken hebben, zoals een maagaandoening of een gekneusde spier. Troponine is een eiwit dat aanwezig is in het hart en dat er voor zorgt dat de hartspier kan samentrekken. Tijdens een hartinfarct komt troponine vrij en dit is binnen 3 tot 4 uur in de bloedbaan meetbaar.
De normale hoeveelheid troponine T in het bloed is < 0,01 μg/L
Als er hartschade is veroorzaakt door een hartinfarct blijft troponine gedurende 1 tot 2 weken verhoogd. Dus hoger dan 0.01 μg/L. Een kleine verhoging kan duiden op instabiele angina pectoris. Dit samen met de afwijkende ST segmenten op uw ECG die ook mogelijk duiden op zuurstofgebrek van de hartspier maakt het erg aannemelijk dat zich een periode van zuurstofgebrek heeft voorgedaan in de hartspier.
Dat op een MRI en echo geen afwijkingen te zien zijn betekend dat er gelukkig geen belangrijk functieverlies van de hartspier is echter dat neemt niet weg dat uw lichaam wel een flink waarschuwingssignaal heeft afgegeven. Uw cardioloog heeft u waarschijnlijk medicijnen voorgeschreven die de hartspier beschermen zoals een betablocker en asperine en mogelijk een cholesterolverlager. Het is vervelend wanneer u hiervan bijwerkingen ervaart en het is van belang om dit bij uw cardioloog aan te geven zodat u samen kunt kijken waar de bijwerkingen mogelijk vandaan komen en of verandering van medicijnen hier verbetering in kunnen aanbrengen.

U heeft lang moeten wachten op uw antwoord maar ik hoop dat u er mee vooruit kunt. Succes voor de toekomst

12:04 01/09/2014

Mario_M

Hartelijk dank voor uw reactie, maar helaas is dit de vraag van een ander..

MVGR Mario M

12:28 14/10/2015

Mario_M

20:21 29/09/2015 KEELPIJN BIJ SPORTEN

5 maanden geleden heb ik een bypass operatie gehad en probeer nu het sporten weer op te pakken. Bij het begin van de inspanning krijg ik snel last van mijn keel, wat voorheen een duidelijke indicatie was van mijn hart. Echter als ik wat langer bezig ben trekt dit zo goed als weg. Kan dit nog te maken hebben met de stijfheid van mijn borst of de bètablokker?

Dit was mijn vraag.

21:02 14/10/2015