PVC's | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:44 14/11/2019

PVC's

Beste Pepijn,

U vergelijkt PVC's met moedervlekken, wat ik aan de ene kant begrijp maar aan de andere kant toch een raar gevoel bij heb om het volgende:

Je hebt kleine en grote moedervlekken en volgens mij bestaat de kans dat een grote moedervlek kwaadaardig kan worden.

Nu terug naar PVC's, als je 2 of 3 PVC's achter elkaar hebt dan spreekt men van NSVT. Dit is een grote moedervlek volgens mij. Als NSVT doorzet dan ontstaat er een VT en dan is er een grote probleem denk ik. Wat vindt U van dit indien uit alle mogelijke harttesten is gebleken dat het hart voor de rest gezond is?

Bedankt,

Mvg

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Een nadeel van een vergelijking is dat hij vroeger of later mank gaat… En het kan inderdaad dat in moedervlekken kwaadaardige cellen ontstaan, maar ook daarbuiten.
En inderdaad als je meer dan 3 identieke extrasystolen achter elkaar hebt, noem je dat een non-sustained VT. Ook dit komt bij normale mensen voor, en zien we vaak op holters. Zelfs langdurige VTs zijn soms geheel onschuldig.
Het is belangrijk in welke context de VTs voorkomen. Wanneer VTs optreden bij mensen met structurele hartafwijkingen, zoals ernstige hartspierziekten of hartinfarcten, zijn ze potentieel gevaarlijk. VTs, en ook extrasystolen, bij mensen met een structureel normaal hart, zoals bij u, hebben geen prognostische betekenis.

15:42 16/11/2019