Hartkloppingen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

01:26 16/11/2019

Hartkloppingen

Hallo, ik heb hier eerder een keer een vraag gesteld, over dat mijn hart soms op hol slaat, en jullie zeiden toen dat mijn verhaal heel typisch was voor supraventriculaire tachycardie. Ik heb nu heel vaak hartkloppingen, en het valt mij op dat het heel vaak is nadat ik iets heb gegeten. Dan heb ik of een hele snelle hartslag die dan vaak boven de 100 uit komt, of een hele bonkende hartslag met harde slagen. Vanavond had ik het juist heel onregelmatig, hele snelle hartslag, toen weer het begin van op hol slaan, dan neemt het hart zeg maar een aanloop naar op hol slaan net zoals bij wat ik al had en dat jullie aan supraventriculaire tachycardie dachten, dat begint hetzelfde. Toen weer snelle hartslag, toen weer het begin van op hol slaan. Dat wisselde steeds af. Ook krijg ik het dan vaak heel erg koud en begin ik erg te beven. Ook heb ik al best lang hoestklachten, vooral als ik wakker word en in de avond. Ik vermoed dat dat een reactie is op iets in eten, maar zeker weten doe ik het niet. Ik vind het erg toevallig dat dit iedere keer na het eten voor komt. Bij het aanloopje naar het op hol slaan voel ik mij ook benauwd. Het voelt dan erg onprettig. De huisarts zegt het zijn paniekaanvallen. Maar het komt vaak op de meest rustige momenten voor als ik bijvoorbeeld ontspannen tv zit te kijken en dus totaal geen angst voel. Het begint vanuit het niets. Wat denken jullie? Zou het een allergie zijn, iets met het hart zelf of paniekaanvallen? Helaas kom ik bij mijn huisarts niet veel verder. Ik voel mij daar afgescheept, niet serieus genomen en gehoord. Er werd om gelachen en gezegd dat mijn hartslag wel heel erg hoog was, maar dat zolang ik niet buiten bewustzijn raak zij zich geen zorgen maken. En toen kon ik weer gaan. Ik zit al erg lang met deze klachten en word erg bang van de klachten. Ik zou er zo graag vanaf willen en willen weten wat het zou kunnen zijn.
0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Francine Steerneman

Beste Madelief ik snap erg goed dat je ongerust bent als je niet weet wat er aan de hand is. Er is een duidelijke relatie tussen het eten van met name gekruid eten of eten waarin vetsin is gebruikt en het optreden van ritmeproblemen. Zoals je je klachten beschrijft denk ik dat bij jou daar ook sprake van is. Het klinkt inderdaad nog steeds als SVT. In een eerdere post heb je al eens beschreven dat bij de huisarts het ECG goed was. Het is Heel lastig om dit soort dingen op een ECG te vangen omdat het maar een moment opname is en de snelle hartslag komt en gaat. Voor een juiste diagnose stelling zou een langere registratie van het ritme met bijvoorbeeld een holter veel geschikter zijn.
Het is wel erg belangrijk dat je vertrouwen in je huisarts blijft houden en dat je je daar serieus genomen voelt. Ik wil je aanraden om je gevoel daar te bespreken en een verwijzing naar de cardioloog te vragen zodat er een diagnose gesteld kan worden en je onrust weggenomen kan worden. De onzekerheid en angst kunnen namelijk de problemen alleen maar in de hand werken en voor jou groter maken terwijl de kans dat het een onschuldige ritmestoornis is heel groot is.
Sterkte

08:42 16/11/2019

Madelief

Hallo,

Ik heb ook erge hoestklachten vooral na eten en een allergie tablet zyrtec helpt wel tegen de hartkloppingen en het hoesten. De huisarts daar ben ik al heel vaak geweest met deze klachten. Ik heb al heel vaak besproken dat ik mij niet serieus genomen voel. Maar het enige dat ze hebben gedaan is omeprazol (maagbeschermer) proberen, ik zei dat het niet hielp, maar toen kreeg ik weer omeprazol. En ze hebben bloed geprikt op vijf inhalatie allergieën. En daar kwam niets uit. En nu zeggen ze steeds wacht het eerst maar af. Dat mijn hart soms op hol slaat heb ik al vanaf mijn veertiende (ik ben nu 26) maar in de tussentijd ging het altijd goed. Vier maanden nadat ik verhuisd ben begonnen de hoestklachten met veel slijm in mijn keel die ik nu al twee jaar heb. Sinds een aantal maanden zijn de hartkloppingen verergerd. Ook zijn de hartkloppingen in de stopweek van de anticonceptiepil vaak erger. Op het moment speelt er ook iets waardoor ik mij erg druk maak, en daardoor vergergerd het ook wel denk ik, door stress en spanningen. Maar die zijn helaas niet altijd te voorkomen. Ik ben nu twee en half jaar bij deze huisarts, vaak gesprekken gehad maar er veranderd niets. Ik ben nu bezig met het zoeken naar een andere huisarts waar ik mij kan inschrijven, al is dat niet gemakkelijk want je zit dan met werkgebied. Ook gebruik ik nu de app fibricheck, in de hoop dat ik zo geholpen kan worden. Ik heb bij de huisarts vaak gevraagd om een doorverwijzing naar een cardioloog, maar dat willen ze niet. Ze weten dat ik in het verleden eens bij een psycholoog ben geweest dus zeggen ze dat het puur psychisch is en paniekaanvallen zijn. Maar die heb ik in het verleden wel eens gehad en dat voelde heel anders. Maar volgens hen kan een paniekaanval op het meest vreemde moment voor komen zonder dat je op dat moment angst voelt en dat er maar een kleine trigger hoeft te zijn om het uit te lokken. Dus ik weet niet meer wat ik verder kan doen als ik geen andere huisarts kan vinden en mijn eigen mij niet wil doorverwijzen. Ik ben echt ten einde raad

17:18 16/11/2019