Cardiale genetica en ritmestoornissen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:30 18/11/2019

Cardiale genetica en ritmestoornissen

Vraag betreffende rtimestoornissen over het algemeen:

- Als iemand al 13 jaar last heeft van allerlei harkloppingen  (AF, PVC's etc.) en uit alle cardiale testen (ECHO's, MRI, CAG, HOLTERS etc.) geen afwijkingen naar voren komen, wat zou dan de oorzaak zijn? ionkanaal afwijkingen?

- Moet zo'n iemand dan richting erfelijkheid zoeken? cardiale genetica laten doen?

- Kan men in de cardiologie alle genen achtehalen die ritmestoornissen veroorzaken? kan men dit snel achterhalen of duurt het lang?

Bedankt voor uw antwoorden.

Mvg,

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

AF en PVC's komen heel erg veel voor en een genetische oorzaken voor AF bestaan, maar dat is extreem zeldzaam, en deze zijn te herkennen op een ECG (Brugada syndroom of korte QT syndroom). De kans op een genetische oorzaak voor AF is groter als AF op jonge leeftijd (<40 jaar) optreden. PVC's zijn van alle leeftijden.
Ik weet uw leeftijd niet. U kunt in ieder geval eens kijken of er veel AF en PVC in uw eigen familie voorkomt; dan wordt de kans op een erfelijke oorzaak natuurlijk toch groter.
We kunnen zeker niet alle genen achterhalen op dit moment, die leiden tot ritmestoornissen. Ten eerste, erfelijke oorzaken vormen een hele kleine minderheid; ten tweede, gen-dragerschap hoeft zeker niet te betekenen dat er ook een ziekte is.
Het is veel complexer dan we vroeger dachten.
Wel kan er een erfelijke aanleg zijn om iets te krijgen, maar daarmee is het nog geen genetische aandoening. Dit geldt voor veel ziektes.

09:02 19/11/2019

Lamou

Bedankt voor uw bericht.

Nog een vraag in dit kader:

Als bewezen is dat AF erfelijk is, dan heeft volgens mij Ablatie geen zin, want het komt terug op een andere plekje. Wat vindt u hiervan? of is dit onzin wat ik zeg?

12:33 20/11/2019

johannaxx

Lees toevallig in de volkskrant van vandaag 20 november,katern wetenschap,een nieuw inzicht in werking verstoorde hartritmes: bepaalde eiwittekorten in de hartcellen spelen een cruciale rol bij een hartritmestoornis,waaronder boezemfibrilleren. Onderzoek om deze tekorten aan te vullen met medicatie loopt nu in het Erasmus mc

12:39 20/11/2019