hartoverslagen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

04:42 16/01/2020

hartoverslagen

Ik ben 63 jaar en van kindsaf al hartoverslagen, dokter zegt dat ik mij daar niet ongerust over moet maken. Maar de laatste 2 jaar heb ik hartoverslagen soms 6 a 7 achter elkaar, vooral wanneer ik onder stress sta. Heb dit wel niet elke dag, soms 1 keer per week, soms 3 keer per week, moet ik mij daar ongerust over maken? Heeft iemand dit ook? Ik doe wel veel aan sport, ik fiets veel, in de zomermaanden 1000 km per maand.

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Maria Van Eijck

Het is hier al vaak ter sprake gekomen, (nagenoeg) iedereen heeft extrasystolen, de een veel, de ander weinig. De een voelt ze heel goed, de andere helemaal niet. En dat je soms wel last hebt en soms niet is ook helemaal normaal. Pillen kunnen soms een beetje helpen, bij sommige mensen (maar lang niet bij iedereen) onderdrukken ze deze extrasystolen. Betablokkers of een middel als flecainide kunnen effectief zijn, misschien is dit een optie? Probeer te accepteren dat je ze hebt, accepteren dat je er last van hebt, en accepteren dat als de dokter zegt dat het geen kwaad kan, dit ook zo is.

05:43 16/01/2020

Yvonne1683

Hallo,

Ik ben 36 en heb al sinds pubertijd last van overslagen. Ik heb hier weinig over kunnen praten vroeger en er een enorme angst voor gekregen. Maar daar hebben die overslagen geen boodschap aan natuurlijk. Het is jaren lang goed gegaan, maar sinds een jaar is het weer erg aanwezig. Ik ervaar twee soorten overslagen. Een milde, die ik voel maar opzich te handelen is, en een harde. Bij een harde overslag voel ik ineens, uit het niets, een keiharde klap in mijn borst. Gevolgd door een rust en daarna vliegt mijn hartslag omhoog (door de schrikreactie). Daarna volgt er een gewone hartslag en dan vaak nog een overslag, weer zo'n harde. Dit herhaalt zich nog een paar keer. Daarna is het weer weg. Ik raak er toch elke keer weer van in paniek. Inmiddels praat ik er goed over, heb ik hulp gehad voor mijn angst klachten. Ook ben ik onderzocht door een cardioloog. Een ecg, echo en holter voor 24 uur. Ben volledig gezond verklaard. Maar tijdens de onderzoeken natuurlijk geen overslag gevoeld.
Wat mij nog erg bezig houdt, en ook zorgen baart, is dat men zegt dat wat ik voel onschuldig is. Maar hoe kan men dat zeggen als het nooit is vastgelegd tijdens een onderzoek. Dan weet men toch niet wat ik precies voel?
Daarom ben ik nog altijd bang voor een hartstilstand ofzo na zo'n serie overslagen. De angst is er nog niet uit omdat het nooit is gezien door een cardioloog. Het gevoel is zo beangstigend en dat heeft toch nog invloed op mijn dagelijks leven.

09:32 28/02/2020