Sotalol | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

08:14 29/02/2020

Sotalol

Goedemorgen,

 

Sinds 6 augustus jl. Slik ik 2 x 40 mg sotalol. Dit nadat ik in het ziekenhuis na heftig boezemfibrileren gereset was. Heb nauwelijks bijwerkingen en sindsdien geen aanval van BF meer gehad. Tot afgelopen donderdag. Toen kreeg ik ineens, in rust, een milde aanval van BF die na 20 minuten vanzelf stopte. Ik heb de laatste maanden veel stress gehad, maar leef heel gezond verder en heb ook totaal geen last bij inspanning.

Begint mijn hart te wennen aan sotalol? Of kan ik zo weer een lange periode zonder BF hebben? 

Doordat het BF zolanf wegbleef vertrouwde ik heel erg op de werking van sotalol en dat gaf mij veel rust. Was niet meer de hele dag met mn hart bezig. Nu is dat weer terug helaas. 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Een van de vervelende kanten van boezemfibrilleren is dat het vaak progressief is, in de zin dat de frequentie en de duur van aanvallen kunnen toenemen, en dat werkzaamheid van geneesmiddelen kan afnemen. Echter, het beloop is bij iedereen verschillend, en het kan ook lang stabiel blijven.
De dosis van de Sotalol die u gebruikt (2x40 mg) is vrij laag, en misschien dat ophogen van de dosis nieuwe aanvallen kan voorkomen. Eventueel zijn er ook andere geneesmiddelen.
Als U vaker last gaat krijgen kan ook een catheterablatie een optie zijn.
Een 100% effectieve behandeling van boezemfibrilleren bestaat niet, ook omdat de oorzaken en mechanismen bij iedereen verschillend kunnen zijn. Gelukkig kunnen we meestal wel een oplossing voor vinden, maar het is soms we even zoeken en proberen wat het beste werkt. Sterkte!

11:02 01/03/2020