atriumfibrilleren en medicatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

13:12 04/03/2020

atriumfibrilleren en medicatie

In 2016 is er atriumfibrilleren vastgesteld bij me. Achteraf gezien denk ik dat ik het al regelmatig had vanaf 2010. Na alle onderzoeken is er niets gevonden, slechts iets te hoge bloeddruk. Ik neem nu metoprolol 100 mg en amlodipine. Bloeddruk is nu weer normaal.

Jarenlang nergens last meer van gehad, heel af en toe wat 'gerommel'. Sinds december heb ik vanwege spierreuma prednison ( 20 mg) erbij . Vanaf dat moment heb ik weer regelmatig atriumfibrilleren. Ik heb daarbij geen pijn, ben niet benauwd,niet duizelig . Ik merk alleen een heel onrustig gevoel in mijn borst en mijn hartslag gaat alle kanten op, behalve in een normaal ritme. Ook is het niet zo dat mijn hart dan opeens erg snel gaat, maar heel erg onregelmatig, soms bijna de hele dag. Kan het zijn dat ik weer last heb omdat ik door die prednison heel erg slecht en weinig slaap? 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Er is, voor zover bekend, geen directe relatie tussen prednison en atriumfibrilleren. Waarschijnlijk is het zo dat de metoprolol het AF redelijk heeft kunnen onderdrukken, maar dat nu door éen of meerder factoren, (de slaap, de prednison, het ouder worden, de toename van het substraat in de boezems) het weer naar boven komt.
Bespreek dit met Uw cardioloog, misschien dat een andere middel dan de metoprolol meer soelaas biedt. Sterkte!

14:06 08/03/2020