Hoge bloeddruk en lage hartslag | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

21:33 11/03/2020

Hoge bloeddruk en lage hartslag

Ik ben een man van 29 jaar. Ik zit geregeld met een hogere bloeddruk (bovendruk rond de 14 a 15 en heel soms wel eens een piekje van 16, onderdruk rond de 9 a 10) en met een lage hartslag in rust (gemiddeld altijd tussen de 50 en de 60). Beiden zijn 'abnormaal', maar wat zegt dit nu eigenlijk? 

De bloeddruk is niet altijd hoog. Vaak is hij normaal. Het zijn eerder regelmatige piekmomentjes waarna hij weer stabiliseert. Rond mijn hartslag misschien relevant dat ik al enkele jaren 2 a 3 keer per week een 6 a 9 km loop. 

Ik heb geen klachten.

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Francine Steerneman

Je noemt vreemde waarden t.a.v de bloeddruk. Ik denk dat je abuis bent of je apparatuur is stuk.Een normale bloeddruk ligt rond 130/80 vanaf 140 bovenstuk en/of 90 onderdruk spreken we van een te hoge bloeddruk. Bloeddruk is erg gevoelig voor schommelingen en een incidentele meting zegt niet zo veel. Een 24 uurs bloeddrukmeting geeft het beste beeld. Een te hoge bloeddruk is schadelijk voor je lichaam en je moet voorkomen dat dit gedurende langere tijd bestaat. Dit kan soms door leefstijl aan te passen maar vaak is het ook nodig om dit medicamenteus te doen. Je hartslag is volkomen normaal zeker voor een duursporter

08:40 12/03/2020

johannaxx

Waarschijnlijk is de vraagsteller een Belg? In België laten ze de 0 weg bij meten,dus 14 moet 140 zijn,en 9 is 90..

08:58 12/03/2020

Tomvds91

Klopt! In Vlaanderen gebruiken we andere waarden blijkbaar. Excuses voor de verwarring :-).
Wel, we hebben een 24-uren meting gedaan. Dat was wat vreemd, gezien gemiddeld genomen de bloeddruk nog ok was (net wat te hoog, 139/93, maar moet gezegd dat ik die dag en nacht wat gespannen was) maar er waren wel enkele piekmomenten van een bovendruk van 160 en onderdruk van 10 a 11. Het lijkt dat mijn ‘basisbloeddruk’ nog wel vaak goed is maar dat ik dus soms plotse piekjes doe. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet plaatsen. Kan dat gewoon gebeuren? Of is dat op mijn leeftijd toch waarschijnlijk wel een teken dat er iets meer aan de hand is?

12:50 13/03/2020