Risicogroep of niet | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

19:32 16/03/2020

Risicogroep of niet

Goedendag,

M.b.t. Corona hebben ze het steeds over risicogroepen en dat hartpatienten een groter risico hebben bij besmeting, wanneer behoor je tot deze groep? In mijn geval, ik ben 50 jaar en 15 mnd geleden is mijn Aortaklep vervangen ( verkalkte 2 lobbige klep) voor een kunstklep (carbon), ik ben in mijn herstel nog niet waar ik wil zijn en mijn weerstand is nog (te)laag. Behoor ik hiermee tot chronische hartpatienten of patienten met hartklepaandoening dus in de risicogroep? Mijn klep is vervangen, naar mijn idee ben ik geen hartpatient meer. Vind het lastig.

ik hoop dat ik hier wat duidelijkheid kan krijgen.

Alvast bedankt,

groeten Edwin

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Maria Van Eijck

Hallo.
Als u aan onderstaande punten voldoet is de kans groter dat u Corona kan krijgen. U geeft aan dat u herstellende bent en nog niet op het niveau waar u zou willen zijn. De weerstand kan hierdoor wat minder zijn en dus de kans groter dat u Corona krijgt.
Het is aannemelijk dat de meeste hartpatiënten een verhoogd risico lopen, en dan vooral mensen boven de 65 jaar met een verminderde hartfunctie. Er zijn zeker ook hartpatienten waarbij het risico niet extra verhoogd is, zoals bij jonge patiënten met een elektrische hartziekte. Het is belangrijk dat je als hartpatiënt alert bent op klachten. Neem bij koorts en luchtwegklachten, zoals hoesten of kortademigheid telefonisch contact op met je huisarts. Ga niet direct naar de huisarts of het ziekenhuis. Verder is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je al de aanbevolen vaccinaties hebt gehad, zoals de griepprik. Advies hartpatiënten • Wees alert op klachten • Zorg voor vaccinaties, zoals griepprik • Reis niet naar gebieden waar het virus is uitgebroken • Blijf uit de buurt van besmette of zieke personen • Was je handen regelmatig • Zit niet met je handen aan je mond en nies en hoest in de binnenkant van je elleboog

20:40 16/03/2020

Harmen

Hallo,
Ja, helaas blijf je je leven lang risicopatient. Virus of bacterie infecties die op je longen slaan vormen weer een uitputtingsslag voor hart-long systeem én met een kunstklep heb je ook meer kans op een endocarditis (infectie van een hartklep) wat een extra complicatie kan zijn van iedere andere infectieziekte (Lees: het door virus verzwakt immuunsysteem detecteert bacterie niet meer op tijd).
Zelf heb ik een mitralis kunstklep en verminderde ejectiefractie van het hart. Ik mijdt zoveel mogelijk contact met andere mensen op dit moment tot de situatie zich duidelijk verbetert (en ik werk van thuis uit).

Groeten,

Harmen

08:20 25/03/2020