SVT/runnetjes na slikken | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

21:43 20/09/2014

SVT/runnetjes na slikken

Sinds 7 weken heb ik last van zogenaamde runnetjes van het hart na slikken. Na een slik, met of zonder eten, vind na 1 of 2 seconden een versnelling van het hart plaats. Dan voel ik mijn hart 1 tot 5 keer bonken. In het begin ging het na een korte periode vanzelf weg maar het kwam ook weer vanzelf terug. Na enkele dagen aanhoudende problemen ben ik bij de hartbewaking geweest (ik heb een historie van boezemfibrileren) en daar is het runnen geconstateerd. Na enkele uren observatie ben ik naar huis gegaan met metaprolol 25 Mg. Het effect was hiervan beperkt. In overleg is de dosis verhoogd naar 50 Mg. Ook hiervan was het effect beperkt. Na een bespreking met de cardioloog bij wie ik onder controle ben is de overstap gemaakt naar 120 Mg verapamil. Dit had aanvankelijk effect maar toch is de dosis verhoogd naar 240 Mg vanwege terugkerende problemen. Vervolgens is het vijf dagen rustig geweest maar sinds afgelopen zondag is het bingo. Het is geen dag meer rustig geweest. Ik word er zo langzamerhand heel vermoeid van! Ik heb een aantal vragen (ik stel deze vragen om meer info/inzichten te verkrijgen) :
1. Is dit verschijnsel bekend (zelf heb ik enkele wetenschappelijke publicaties gevonden maar daar heeft met het over zeldzaam)?
2. Wat is de algemene wijze van behandeling? Zijn dit de bovengenoemde medicijnen of zijn het andere?
3. Wat is de relatie met de slokdarm? Over enkele weken zal endoscopie gedaan worden om de slokdarm te bekijken (de cardioloog wil een mechanische Trigger uitsluiten.
4. Ik heb drie maal eerder boezemfibrileren gehad. De 1e keer vijf jaar geleden die mbv elec cardioversie is verholpen. De 2e keer begin dit jaar, ging vanzelf over en de 3 keer afgelopen juni. Deze is ook verholpen met een cardioversie. 2 van de 3 ontstonden tijdens eten/drinken! Is er een verband?
5. Bovenstaande runnetjes gaan soms weg na inspanning (racefiets) maar komen soms ook terug na inspanning? Is er een verband?
6. Begin dit jaar is een verstandskies gevuld en die is blijven zeuren. Deze behandeling ging vooraf aan bovengenoemde problemen. Binnenkort ga ik terug naar de tandarts. Kan er een verband zij tussen de verstandkiesproblemen en de runnetjes/boezemfibrileren?

Een lang verhaal tot zover, ik hoor heel graag.

1
12

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Kort samengevat heeft u in het verleden 3 maal boezemfibrilleren gehad en nu last van salvo's van een snelle hartslag na slikken. U beoefent wielrennen.
Ik antwoord uw vragen ook puntsgewijs.
1. Ik ken de relatie tussen alleen slikken en hartkloppingen niet. Wel is bekend dat koude vloeistoffen, maar ook alcohol, hartkloppingen kunnen uitlokken. Ik ben erg benieuwd of andere deelnemers aan de website dit fenomeen wel kennen!
2. Het is niet vreemd dat uw medicijnen niet werken. U kunt met uw cardioloog overleggen of tambocor nog een optie is. Over het algemeen werkt dat goed bij duursporters met dergelijke klachten. In uw geval is het zeer aannemelijk dat de runnetjes ontstaan op dezeflde plek waar ook het boezemfibrilleren ontstaat; als u er heel veel last van krijgt, kan een catheter-ablatie dan nog een oplossing zijn.
3. De slokdarm is maar enkele millimeters verwijderd van de linker boezem, de plek in het hart waar vaak overslagen en boezemfibrilleren ontstaan. De verdere relatie is nog niet in detail bekend.
4. Een flinke maaltijd en zeker ook alcohol, zijn bekende uitlokkende factoren voor boezemfibrilleren; dit komt omdat er dan een zenuw actiever wordt (nervus vagus; zie elders op de website). Deze zenuw bevordert het ontstaan van boezemfibrilleren. Het kan daarmee ook de runnetjes uitlokkgen (zie antwoord punt 2). Dit fenomeen is bekend bij duursporters en gaat soms over door een meer gevarieerd trainingsschema.
5. Dit sluit mooi aan op het bovenstaande antwoord. Door inspanning verliest die nervus vagus weer aan activiteit en daarmee vermindert ook het uitlokkende effect op boezemfibrilleren.
6. Dit is mij niet bekend.

16:09 21/09/2014

Cees van Schie

Goedenavond,

Zeer veel dank voor uw uitvoerige reactie. Het geeft mij weer nieuwe inzichten en bespreekpunten met mijn cardioloog. Nav uw reactie heb ik nog een paar vervolgvragen.
1. U geeft aan dat verapamil niet zou werken. Kunt u ook aangeven waarom niet. In de casuistiek die ik heb gezien wordt dit medicijn veel genoemd. Zie bijvoorbeeld:
http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1002/clc.20663/asset/20663_ftp.pdf;jsessionid=3715EA79E175368B78B2AC1C9AB5F285.f01t03?v=1&t=i0cs9jxj&s=1a069ccc2b5a18b1c63be4ad212e221071a90054
En:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1351842/
Door de hoge mate van vaktaal zijn de artikelen niet altijd goed te volgen
2. U spreekt over veel last, wanneer is daar sprake van? Er zijn namelijk dagen dat elke slik leidt tot een runnetje? Dat is erg vermoeiend.
3. Waarom zijn duursporters gevoeliger voor een actievere nervus vagus en wat betekent dat voor mij? Past in dit patroon dat de runnetjes in de ochtend c.q. Na het wakker worden vaak aanwezig zijn?

Ik ben benieuwd. Zeer veel dank.

21:43 21/09/2014

Lukas Dekker

1. Knap dat u die verwijzingen gevonden hebt. De eerste kon ik niet openen, de tweede wel. Over alles bestaan “case reports” (over 1 enkele patiënt) en dat heeft soms betekenis, en soms niet. Verapamil doet niets aan de ritmestoornis zelf, maar verzacht de klachten, omdat het de geleiding over de AV-knoop vertraagt, waardoor snelle ritmes uit de boezem, minder vaak worden doorgegeven aan de hartkamer, waardoor de hartkamers minder snel en minder onregelmatig kloppen. Dat verklaart dus het effect op de klachten, maar niet op het probleem zelf.
2. U bepaalt of u veel last heeft. Als u er niets van zou voelen, is er geen reden om ritme-medicijnen (met bijwerkingen) of een invasieve ablatie te doen. Als iemand niet meer kan werken, dan is het voor iedereen duidelijk. Als iemand alleen last heeft als hij 2 flessen rode wijn heeft gedronken, dan ligt het probleem heel anders, en zal ik natuurlijk wel meer mijn stem laten horen over de vraag of iemand er last van heeft.
3. Bij duursporters verandert er veel in het autonome zenuwstelsel. De nervus vagus (onderdeel van het para-sympatische zenuwstelsel) wordt krachtiger, wat er toe leidt dat 's nachts het hart traag gaat, maar ook dat iemand meer gevoelig wordt voor ritmestoornissen, die ontstaan door prikkeling van de nervus vagus.

15:31 20/10/2014

Cees van Schie

Bedankt weer voor uw reactie.

Het eerste artikel dat u niet kon openen heb ik nogmaals opgezocht: http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1002/clc.20663/asset/20663_ftp.pdf;jsessionid=89D6FC1FB55B9687855322E62BFC9F66.f03t03?v=1&t=i1xr1c9r&s=dad93a78ecdabbe3e9c5487b4b07505cd44f03ca. Hierin wordt een overzicht van behandelmethoden gegeven. Verapamil komt daarbij regelmatig voor.

Inmiddels is het vier weken rustig. Na een gastroscopie om problemen aan de slokdarm en maag uit te sluiten zijn de medicijnen gewisseld. Ik slik nu 100 Mg flecainide en 25 Mg metaprolol. Deze lijken de boel rustig te houden gelukkig. Het helpt daarbij volgens mij dat ik momenteel minder werk om tot rust te komen.

Wat mij nog wel bezig houdt is waar het nu precies vandaan komt c.q. wat de oorzaak zou kunnen zijn. En is het daarmee behandelbaar of hanteerbaar te maken? Of is het iets waar ik kennelijk mee moet leven?

17:44 31/10/2014

Lukas Dekker

slikken kan bij sommige mensen een verhoogde activatie van de nervus vagus veroorzaken. Deze nervus vagus, zoals eerder en leders uiteengezet, leidt tot een vertraging van de hartslag en een verlaging van de bloeddruk. Echter, het kan soms ook juist overslagen over ritmestoornissen uitlokken.
Nu remt flecainide ook een beetje die nervus vagus. Dat is eigenlijk een bijwerking, want dit effect kan ook juist weer een droge mond of wazig zien veroorzaken. Bij u, en bij heel veel andere duursporters, is deze “bijwerking” nou juist gunstig, omdat het die vagus afremt.
Verapamil of selokeen hebben hierin geen enkel gunstig effect, maar worden vaak wel met flecainide gecombineerd, omdat het effect op de nervus vagus van flecainide ook de AV-knoop sneller laat geleiden, wat weer kan leiden tot een hele snelle hartslag als je eenmal boezemfibrilleren of boezemflutter hebt. volgt u het nog?

17:35 05/11/2014

• meer