Lichaamsbeweging | Forum

Terug

Forum

17:08 25/09/2014

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging

Bewegen is hot, of je nu wilt of niet. In een wereld waar sportschoenen een mode item worden, amateursporters fier in neon kleding over straat paraderen en de sportscholen elkaar met de mooiste aanbiedingen de markt uit concurreren is er een ding duidelijk, bewegen is gezond en hip. Bewegen dient voor hartpatiënten een extra doel, revalidatie. Specialisten sporen hartpatiënten aan onder begeleiding aan hun oude inspanningsniveau te evenaren of zelfs te overstijgen. Maar de vraag die men kan stellen is sporten wel zo gezond?

Laten we de feiten eens op een rijtje zetten. Fysieke activiteit definiëren we als volgt ’alle lichaamsbeweging die het energieverbruik van het lichaam doet stijgen tot boven het basale of rustniveau’. Wereldwijd is 1 op de 5 volwassen fysiek inactief en dit veroorzaakt 6% van de wereldwijde sterfgevallen. Fysieke inactiviteit staat hiermee als vierde op de ranglijst van risicofactoren. Om deze trieste cijfers af te sluiten, een gebrek aan lichaamsbeweging zorgt voor 10% vroegtijdige sterfgevallen.

Genoeg reden om in de benen te komen dus. Met of zonder hippe schoenen en dito neon kledij zijn er voordelen te over. Regelmatige inspanning zorgt voor een afname van de bovengenoemde risicofactoren. We denken dan aan afname en stabilisatie in lichaamsgewicht, verlaging van de bloeddruk, verlaging van het ‘slechte’ cholesterol (LDL-cholesterol) en verhoging van het ‘goede’ cholesterol (HDL) en verbetering van de glucoseregulatie van het lichaam. Deze veranderingen zorgen afzonderlijk al voor een gezonder lichaam, maar gezamenlijk zorgen ze ook voor een afname van het risico op het krijgen van een hartinfarct, herseninfarct en hersenbloeding. Daarbij verhoogt lichaamsbeweging ook de kwaliteit van leven en verlaagt het het risico op het krijgen van verschillende chronische ziekten, zoals darmkanker, depressie en botontkalking.

Eerlijk is eerlijk, lichaamsbeweging heeft niet alleen maar voordelen. Blessures aan spieren, pezen of botten, net als uitdroging bij onvoldoende vochtinname. Daarnaast bestaat er met name bij patiënten met structurele hartafwijkingen een zeer licht verhoogd risico op het krijgen van hartritmestoornissen, een hartinfarct of plotse hartdood. Echter, op de lange termijn kan lichaamsbeweging het risico hiervan juist weer doen afnemen. Dit is één van de redenen waarom de meeste patiënten tijdens de hartrevalidatie trainen onder supervisie van een professional. Deze zal voor de patiënt en zijn hartaandoening een aangepast trainingsschema maken.

Hoe kan je dit in de praktijk brengen? De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) adviseert mensen vanaf 18 jaar op tenminste 5 dagen van de week gedurende 30 minuten (in één keer of met tussenpozen) matig intensief te bewegen. Welke inspanning matig intensief is, verschilt per persoon; voorbeelden zijn wandelen (5-6 km/uur), zwemmen, fietsen, werken in de tuin of het huishouden doen. Bewegen is gezond, zo blijkt, en wel voor (bijna) iedereen. Zoals voor meerdere dingen geldt, is een goed begin het halve werk. Patiënten met hartziekten, hoge bloeddruk, pijn op de borst, duizeligheid of afwijkingen aan botten of gewrichten wordt wel aangeraden om de huisarts of behandelend specialist om advies te vragen alvorens aan de slag te gaan om meer veiligheid te garanderen.

Zeg nu zelf, wat is jouw excuus om niet te gaan bewegen?
5
0

Je moet Inloggen om te reageren