Werk en stress, vaak een ongelukkig huwelijk. | Forum

Terug

Forum

14:32 09/10/2014

Werk en stress, vaak een ongelukkig huwelijk.

Iedereen zal het ongetwijfeld al eens mee hebben gemaakt of momenteel ervaren. Stress op of door je werk. Sommigen zeggen juist stress nodig te hebben om te kunnen presteren, bij anderen lijden de prestaties op het werk onder de stress.

Maar wat is stress nou eigenlijk en wat zijn de symptomen? Stress is in feite een reactie van het
lichaam om je te beschermen tegen situaties in je (directe) omgeving. Dit kan zowel in acute/levensbedreigende situaties als gedurende een langere tijd (chronisch). Je lichaam reageert op een stressvolle situatie door hormonen, waaronder adrenaline en cortisol, af te geven. Deze hormonen zorgen er voor dat je alert, gefocust en energiek kunt zijn.

Acute stress kan worden veroorzaakt door een ingrijpende gebeurtenis in je omgeving, zoals bijvoorbeeld een ontslag, overlijden van een dierbare of een ruzie. Je lichaam schiet dan in de zogenaamde ‘’fright, fight and flight modus’’ en bereidt zich voor om alert te reageren op situaties in je omgeving.

Chronische stress is een aanslag op het lichaam en zorgt voor de belasting van verschillende orgaansystemen. Zo kan de bloeddruk verhoogd raken, de hartslag en ademfrequentie toenemen, het immuunsysteem onderdrukt raken en in de uitputtingsfase zelfs de gevoeligheid voor depressie doen toenemen.

Je lichaam is in staat gedurende een langere tijd met stress om te gaan, maar dat dit goed is voor jezelf is allerminst waar. Na verloop van tijd –en dat verschilt per persoon- komt men in de zogenaamde uitputtingsfase en komen meer symptomen naar voren.

Lange tijd is onduidelijk gebleven op welke manier stress en hartziekten verband met elkaar hadden. De cortex (hersenschors) speelt hierbij een belangrijke rol. Stress wordt hier verwerkt, de cortex zorgt vervolgens voor extra hartbelasting en vise versa. Door deze extra hartbelasting kan men op den duur onder andere ritmestoornissen krijgen. Ook de zogenaamde ‘vrije radicalen’ worden onder invloed van stress meer aan het lichaam blootgesteld. Deze radicalen spelen een prominente rol in het veroorzaken van ‘vaatontstekingen’, met als gevolg het sneller ontwikkelen van vernauwingen in de slagaders (atherosclerose), waaronder ook in de kransslagaders van het hart.

Werkdruk kan ook stress doen toenemen. Regelmatig een rustperiode inlassen of nee durven zeggen tegen taken die eigenlijk te veel zijn kan een manier zijn om stress te beperken. Studies hebben aangetoond dat stress bijdraagt aan hartaandoeningen, zoals ritmestoornissen, hartinfarcten en hartfalen. En zeg nou eerlijk, daar zitten we toch niet op te wachten?

Stefan Leus

Bijlagen:

Screen shot 2014-10-09 at 2.31.37 PM.png

attachment Screen shot 2014-10-09 at 2.31.37 PM.png (607.5 KB)

4
8

Je moet Inloggen om te reageren

claudia bosch

Wat een toeval ik heb deze vraag pas aan de internist gesteld
Daar ik op 38 jarige leeftijd een bypass(broekprothese) heb moeten ondergaan ivm vernauwing in de aorta en beide bekken slagaders en de “standaard” veroorzakers bij mij niet aanwezig zijn zoals bijv hoog cholesterol(deze is zelfs laag,overgewicht enz enz
Wel heb ik chronische PTSS en heb daardoor 2 jaar geleden een enorme burnout gehad
Ik vroeg de internist dus omdat men zo zoekende bij mij i naar de oorzaak of stress dat kon zijn zijn antwoord was dat kan maar is onwaarschijnlijk
Ik zal hem dit dus eens gelijk laten lezen

18:01 09/10/2014

Cees Bosdijk

Ook ik heb in mei een omleiding gekregen. In mijn familie komen hartproblemen niet voor, nooit gerookt, geen overgewicht, nooit verhoogde cholesterol gehad en twe maal per week naar de sportschool. Wel stress met eigen bedrijf. Ook mijn cardioloog gaf aan dat stress niet de oorzaak kon zijn maar dat ik gewoon pech heb gehad.

20:35 09/10/2014

Stefan Leus

Beste Claudia en Cees.
Uit jullie reactie begrijp ik dat er bij jullie veel vragen heersen over waarom jullie zoiets is overkomen. Dat begrijp ik volkomen en vaak is het ook moeilijk daar een (concrete) oorzaak voor aan te wijzen. Als antwoord op jullie beide kan ik zeggen dat stress niet per sé de belangrijkste oorzaak is van hart- en vaatziekten, maar dat het wel degelijk een bijdragende factor kan zijn aan het aantasten van de vaatwand, zoals ik beschreef in mijn tekst.

11:35 10/10/2014

claudia bosch

Bedankt voor de reaktie Stefan
Ik zelf ben niet zo bezig met het waarom maar de internist juist wel
Die blijft maar zoeken in de “standaard” dingen en zegt dan steeds verbaasd dat dat allemaal keurig is
Nu weet ik dat stress op het lichaam veel kan doen en daarom was dat een vraag die ik hem stelde het verbaasde me wel dat hij zei dat die kans zeer onwaarschijnlijk is terwijl dit artikel wat anders zegt
Ik wilde dus zeggen dat ik er blij om ben omdat ik het hem eens ga laten lezen misschien helpt het hem met stoppen met zoeken naar het waarom ;-)

12:38 11/10/2014

Peter Aaij

Je schrijft:
Lange tijd is onduidelijk gebleven op welke manier stress en hartziekten verband met elkaar hadden. De cortex (hersenschors) speelt hierbij een belangrijke rol. Stress wordt hier verwerkt, de cortex zorgt vervolgens voor extra hartbelasting en vise versa. Door deze extra hartbelasting kan men op den duur onder andere ritmestoornissen krijgen. Ook de zogenaamde ‘vrije radicalen’ worden onder invloed van stress meer aan het lichaam blootgesteld. Deze radicalen spelen een prominente rol in het veroorzaken van ‘vaatontstekingen’, met als gevolg het sneller ontwikkelen van vernauwingen in de slagaders (atherosclerose), waaronder ook in de kransslagaders van het hart.

Is dit wetenschappelijk bewezen?

Voor zover ik het heb begrepen is stress een indirecte risicofactor en geen directe. De bloeddruk kan door stress toenemen. Ik heb afgelopen jaar heel veel over cholesterol gelezen, ook daarover zijn de meningen zeer verdeeld. Als in beide gevallen een ontsteking ten grondslag ligt aan de atherosclerose is er misschien wel een heel ander probleem de oorzaak??

gr. Peter

10:47 06/12/2014

• meer