Roken, is de verslaving jou de baas of andersom? | Forum

Terug

Forum

15:51 14/10/2014

Roken, is de verslaving jou de baas of andersom?

‘Het beste medicijn is stoppen met roken meneer.’ ‘Roken is slecht voor u mevrouw.’ Zomaar 2 veel gehoorde kreten van medici tegen patiënten.
‘Nu me dit is overkomen ga ik echt stoppen.’ ‘Mijn goede voornemen is om te stoppen met roken.’ Dit zijn dan veel gehoorde zinnen van patiënten wanneer het nieuwe jaar nadert of een naaste of de persoon in kwestie zelf iets overkomt.
Maar zetten de adviezen van de medici wel voeten in de aarde? En doen de patiënten eigenlijk wel wat ze zeggen?

Roken is slecht voor je, stinkt, is verslavend en duur. Allemaal argumenten om het niet te gaan doen of er mee te stoppen. Dat roken slecht is weten en zeggen we allemaal, maar wat is er nou eigenlijk slecht aan?

Naast dat roken een directe aanslag is op onze longen zijn er veel meer processen in het lichaam te beïnvloeden door roken. Om voor u het één en ander duidelijk te maken wat roken met het lichaam doet heb ik een aantal dingen op een rijtje gezet:
- Roken heeft een averechts op de cholesterolhuishouding. Het goede cholesterol neemt af (HDL) en het slechte (LDL) neemt toe. Ook zorgt rook (onder invloed van vorige week genoemde vrije radicalen) dat cholesteroldeeltjes beschadigen. Hierdoor blijven ze makkelijker aan de vaatwand plakken en kunnen ze vernauwingen veroorzaken.
- De hartslag en bloeddruk stijgen en roken kan ook zorgen voor het samenknijpen van onder andere de kransslagaders op het hart.
- Roken zorgt er voor dat de stroperigheid (viscositeit) van het bloed groter wordt en er meer stollingsfactoren in het bloed zitten, waardoor bloed eerder geneigd is te gaan stollen en bloedpropjes te ontwikkelen, met alle gevolgen van dien.
- Ontsteking van de vaatwand is ook een gevolg van roken. Door deze ontsteking worden weer allerlei stollingsfactoren actief, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat er makkelijk vaatvernauwing (plaquevorming) ontstaat.

Roken is een ontzettend grote risicofactor voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Mannen die roken hebben een 3 keer zo grote kans op het krijgen van een hartinfarct en vrouwen zelfs 6 keer wanneer zij minimaal 20 sigaretten per dag roken. Het risico voor mensen die sigaretten roken is hoger dan mensen die bijvoorbeeld pijp of sigaar roken.
Mensen die na een hartinfarct stoppen met roken hebben na een jaar 50% minder kans dan rokers om nogmaals een infarct te krijgen en na twee jaar is dit zelfs gelijk aan mensen die nooit hebben gerookt. Dit benadrukt nog maar weer eens wat voor een grote risicofactor roken is.

Ook zien we een direct effect op de bloeddruk na het roken van een eerste sigaret van de dag. De bovendruk van de bloeddruk (normaal ongeveer 120/80mmHg) stijgt zelfs met 15 mmHg en betekent automatische een grotere belasting voor het hart en ook de vaten.

Met dit stuk hoop ik u wat meer duidelijkheid te hebben gegeven over hoe slecht het roken is voor onder andere je hart en (slag)aders in je lichaam.
Niet roken of stoppen met roken zorgt voor een verrijking van zowel uw portemonnee als uw gezondheid.

Stefan Leus, co-assistent en student geneeskunde Universiteit Maastricht

Link over stoppen met roken: http://www.ikstop.nl/

Informatief filmpje over het effect van roken: https://www.youtube.com/watch?v=fTIwVjVSmjg
0
0

Je moet Inloggen om te reageren