Boezem fibrilleren en sporten | Forum

Terug

Forum

16:28 17/10/2014

Boezem fibrilleren en sporten

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over boezemfibrilleren en sporten (wielrennen)

Eerst enige info over mij.
Ik ben een man van 56 jaar en sinds mijn 20-e last gehad van div. hernia's, hetgeen nu atrose is met kanaalstenose (vernauwing) in mijn rug.
U begrijpt dat sporten vooral hardlopen daardoor moeilijk gaat.

Nu heb ik het laatste jaar veel last gekregen van dagelijks paroxysmaal boezemfibrilleren en om van de angst daaromtrent af te komen ben ik gaan (race)fietsen, hetgeen mij wonderbaarlijk lukt met die slechte rug.
Doordat je rug tijdens racefietsen iets voorover gebogen (bol) staat, komen de rugwervels iets uit elkaar en krijgen de zenuwen aldaar iets meer ruimte.
Gemiddeld fiets ik 3 x 70 km per week met een snelheid van 27 km/u
Raak dus nu ook gratis die overtollige kilo's kwijt :-)
De medicijnen die ik slik tegen boezemfibrilleren zijn Bisoprolol, Flecainide en Acetylsalicylzuur.

Wat mij opvalt is het volgende:
Wat ik ook doet tijdens dat fietsen, ik krijg niet gemakkelijk een snelle hartslag.
Ik heb het gevoel dat door de lage hartslag ik te weinig zuurstofrijk bloed in mijn benen krijg en daardoor veel last heb van snel vermoeide en verzuurde benen tijdens fietsen.

Is mijn conclusie juist dat dit door de genoemde medicijnen komt en zo ja, kan ik daar iets tegen doen ?

Graag uw mening

Vriendelijke groet
1
4

Je moet Inloggen om te reageren

Kenzo Disveld

hallo,

dit soort vragen zou ik altijd bij de cardioloog of huisarts leggen, elk persoon met BF is anders, reageert anders etc..
wat ik wel kan zeggen is dat de 2 medicijnen die jij neem de hartslag (moeten) vertragen, dat is ook de bedoeling van deze medicijnen.
het gevolg is dus een tragere en hopelijk regelmatige hartslag, nadeel is uiteraard dat je dan bij inspanning (zoals sporten dus) ook een relatief tragere hartslag krijg, met mogelijk als gevolg dat je minder bloed (zuurstof etc.) naar je spieren kan sturen, wat enigsinds nadelig kan zijn bij het sporten.
optie is om in overleg met de cardioloog de medicatie (bijv. de inname tijden) aan te passen aan je sporttijden, of een zo laag mogelijke dosering in nemen.
maar uiteraard neem ik aan dat je gezondheid op nr.1 staat, en sporten daar onder geschikt aan is….
alles met mate doen, en luisteren naar je lichaam is een belangrijke vuistregel.
overleg zoals gezegd met je cardioloog , mogelijk andere betablokker, of in het “uiterste” geval, je er bij neerleggen, en de lat mbt sporten noit te hoog leggen, gezondheid eerst….
succes !

12:13 19/10/2014

Lukas Dekker

De bisoprolol die u gebruikt remt de hartslag af, waardoor de hartslag in rust en bij inspanning trager is. Pas op met vergelijkingen met andere mensen. De hartfrequentie in rust en tijdens inspanning kan sterk wisselen tussen individuen, en ook het effect van bisoprolol kan sterk variëren. Sommige mensen zijn zeer gevoelig voor dit medicijn, en andere juist weer niet.
Ik denk dat een trage hartslag niet de verklaring is voor de klachten in uw benen. U zou een te trage hartslag bij inspanning eerder kunnen voelen als kortademigheid of duizeligheid, of een gebrek aan conditie.
Hoewel u natuurlijk de ervaringsdeskundige bent, vroeg ik me af of die klachten in uw benen toch ook niet door uw rugprobleem veroorzaakt zou kunnen worden. Nemen de klachten of, of wordt het erger?
Als het een groot probleem voor u vormt kunt u mogelijk in overleg met uw eigen cardioloog een inspannings-ECG laten maken (“fietsproef”), zodat op een gestandaardiseerde manier uw hartslag en bloeddruk gemeten worden tijdens fietsen.
Als uw klachten van boezemfibrilleren aanhouden, dan kunt u ook een ablatie overwegen.

17:06 31/10/2014

Peter Aaij

Hoi,

Ik ben ook een wielrenner (voor de hobby, geen competitiegedoe) en heb mijn eerste infarct tijdens de ronde van Noord-Holland gekregen. Na mijn revalidatie zat ik al weer gauw op de fiets en best lange afstanden. Tijdens het fietsen weinig problemen alleen een dag later druk op de borst. Volgens mijn cardioloog kan dat niet en dien ik tijdens de inspanning die druk te voelen wat dus bij mij niet het geval is. Ik ben gaan experimenteren met de Betablokker, ik slik Sotalol, slikte hem alleen nog sávonds en nam een tweede pilletje na de inspanning waardoor de druk de volgende dag weg was!? Ik adviseer dit niet na te doen omdat ik niet weet wat de gevolgen kunnen zijn. Ik gebruik de Sotalol ivm boezemfibrillatie. Echter door de sotalol wordt mijn hartslag heel laag, 40 in rust waardoor ik duizelig wordt. Kortom nogal een paradox. Fietsen tijdens de AF voelt wel vreemd, het is net alsof je motor een cilinder mist. Het vermogen werd bij mij dan ook direct een stuk minder. Ik ben er verder niet mee geholpen. Ze kunnen medicijnen aanpassen of een cardioversie, ablatie uitvoeren. 100% kans op slagen is er echter niet. Voorlopig durf ik geen verdere stappen te nemen.

14:55 02/12/2014

Francine Steerneman

Experimenteren met de medicijnen kan een goed idee zijn maar wel verstandig om dit in overleg met uw cardioloog te doen.
Ik wens u veel wijsheid bij de keus ablatie of medicatie

14:57 08/06/2015