Hartritmestoornissen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

22:47 24/10/2014

Hartritmestoornissen

Hallo ik heb sinds mei hartritmestoornissen en gebruikte metropolol 200 Mg 1x pd.
10 dagen geleden heb ik een cardioversie gehad, helaas na 3x een schok,,toch niet gelukt.
Hierna heb ik sotalol voorgeschreven gekregen, 80 Mg 3x pd. Over 10 dagen krijg ik weer een cardioversie.
Nu mijn vraag: ik heb nu veel meer ritmestoornissen dan voorheen, bijna de hele dag voel ik een geroffel in mijn borst.
Is sotalol wel een goed middel voor mij?
Groet, Laurien, 59 jaar
3
4

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Metoprolol is een beta-blokker en heeft vele effecten, maar remt o.a. ook de AV-knoop. Bij boezemfibrilleren gaat hierdoor de hartkamer rustiger en wat regelmatiger kloppen, wat leidt tot minder gevoel van hartkloppingen.
Sotalol lijkt op metropool, maar heeft nog een extra effect: het onderdrukt ritmestoornissen.
U gebruikte eerst 200 mg selokeen. De 3 maal 80 mg selokeen heeft een veel lager beta-blokker effect dan de 200 mg selokeen. Dat verklaart dat u nu meer klachten voelt; het boezemfibrilleren zal er onveranderd nog zijn.
Als de cardioversie nu wel lukt, dan komt u mogelijk wat verder; als de cardioversie weer niet lukt, zal uw cardioloog u wel weer selokeen voorschrijven.

08:18 26/10/2014

Cassidy62

Hallo Lucas Dekker
Ik kreeg 12 jaar geleden last van boezemfibrilleren. Ik heb in die 12 jaar 5 x een chemische cardoiversie gehad met goed resultaat. Flecenaine? Nu sinds 4 maanden na een zeer stressvolle periode heb ik elke dag extrasystolen met riedels van meerdere achter elkaar en korte boezemfibrilleren aanvalletjes van een paar minuten. Ik gebruikte voorheen alleen Metoprololtartraat 50 mg. Bij wat meer overslagen een halve extra en bij een boezemfibrilleren aanval een tambocor. Nu ik de laatste maanden plotseling dagelijks last heb is de medicatie verhoogd . Wat ik de laatste tijd merk is dat als ik de metropolol inneem waar ik altijd op kon vertrouwen soms en met regelmaat een aanval uitlokt en de overslagen verergert. Dat moet ik nu gaan onderdrukken met Tambocor. Ik vindt dat niet echt prettig en zou graag eens een ander middel proberen. De cardioloog wil niet van verandering horen en verhoogt alleen de dosis van alles. Alles is wel nagekeken en op de holter was zichtbaar dat er veel overslagen en roffels zijn. Kan het denkt u , nu nog minder worden al die onregelmatigheden ? Als ik er geen last van zou hebben en ze niet zou voelen zou ik dan ook zoveel medicatie moeten gebruiken? Ik voel me ziek van de Metoprolol. Heeft u misschien een andere optie
Vriendelijk groeten Petra

21:34 13/07/2015

Lukas Dekker

Het klinkt alsof u boezemfibrilleren heeft. U voelt dus nu het boezemfibrilleren met de sotalol meer dan met de selokeen. Dat komt omdat selokeen 200 mg de hartfrequentie meer remt dan de sotalol 3x80 mg. Op zich is het boezemfibrilleren niet erger geworden, maar u volet het meer nadrukkelijker omdat uw hart nu wellicht wat sneller en onregelmatiger klopt.
Sotalol is een prima medicijn om het boezemfibrilleren te onderdrukken nadat de cardioversie is geweest. Als het boezemfibrilleren niet meer weggaat, omdat de cardioversie ook niet werkt, dan is selokeen een beter medicijn.

12:56 20/07/2015

Lukas Dekker

Het klinkt alsof u boezemfibrilleren heeft. U voelt dus nu het boezemfibrilleren met de sotalol meer dan met de selokeen. Dat komt omdat selokeen 200 mg de hartfrequentie meer remt dan de sotalol 3x80 mg. Op zich is het boezemfibrilleren niet erger geworden, maar u volet het meer nadrukkelijker omdat uw hart nu wellicht wat sneller en onregelmatiger klopt.
Sotalol is een prima medicijn om het boezemfibrilleren te onderdrukken nadat de cardioversie is geweest. Als het boezemfibrilleren niet meer weggaat, omdat de cardioversie ook niet werkt, dan is selokeen een beter medicijn

12:57 20/07/2015