Ritmestoornis. | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

21:24 31/10/2014

Ritmestoornis.

Ik heb ruim 5 jaar ritmestoornis, 3 maal een cardioversie gehad.
Na de laatste heb ik Flecainid isis tabletten gekregen, en is het goed op orde gebleven.
Nu heb ik sinds anderhalf jaar weer ritmestoornis bij de Flecainid, maar omdat ik de ritmestoornis al zo lang heb, heb ik gehoord dat een cardioversie niet meer aan de orde is omdat het hart nu aan dit ritme gewend is.
Flecainid werkte dus niet meer en heb nu Bisoprolol gekregen een bétablokker.
Wat die precies doet, weet ik niet, maar voel me wel wat beter.
Maar ik heb het idee, dat ik er verschillende bijwerkingen van heb, zoals hartkramp, kramp links in mijn hals, veel naalden prikkels in mijn benen en veel hoofdpijn.
Kan dit aan de tabletten liggen?? Ik vraag het maar, want ik hoef pas in December terug naar de cardioloog.
Verdere medicijnen die ik heb, zijn, dus Bisoprolol, ramipril com, en marcumar(phenprogramma 3.
Ik hoop dat je de medicijnen kent, want ik woon in Duitsland.
Dank alvast.
0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Deze medicijnen zijn mij bekend; ze worden ook in Nederland veel gebruikt.
Uit uw verhaal maak ik op dat bij u het boezemfibrilleren permanent aanwezig is. Dan is het inderdaad goed om de flecainide te stoppen, omdat dat dan geen zin meer heeft. Verder begrijp ik dat u niet zozeer last heeft van hartkloppingen of kortademigheid, wat heel goed kan omdat bij veel mensen boezemfibrilleren helemaal geen klachten veroorzaakt. Uw medicijnen lijken mij ook correct: de bisoprolol wordt gegeven om de hartfrequentie wat te verlagen, omdat bij boezemfibrilleren het hart heel vaak te snel klopt. De ramipril zal wel voor uw verhoogde bloeddruk gegeven worden (waarvoor de bisoprolol ook helpt); een vrouw met boezemfibrilleren en hoge bloeddruk moet echt ook bloedverdunners (bij u marcoumar) gebruiken.
De klachten die u beschrijft van kramp en pijnlijke prikkels ken ik niet als bijwerking van de medicijnen die u neemt. Flecainide kan wel eens vervelende prikkels in de benen veroorzaken, maar u gebruikt geen flecainide meer.

08:50 01/11/2014

Feetje

Medicijnen zorgen vaak voor tekorten aan allerlei voedingsstoffen; dan wel een verhoogde behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Bètablokkers remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan zink,Q10 en vitamine B, wat op de kortere of langere termijn klachten kan geven. ACE-remmers zorgen voor tekorten aan diverse mineralen, waaronder zink, natrium en kalium; daarnaast zorgen ze voor een verminderde afbraak van een bepaald stofje, bradykinine genaamd. Coumarines zorgen voor een tekort aan vitamine K. Van dat andere middel zou ik het niet weten. Jammer dat artsen je dit er niet bij vertellen. Je kan het wel op internet vinden. Dit soort stofjes aanvullen kan schelen.
Je hele gezondheid ondersteunen met evenwichtige voeding en wat extra stofjes zou kunnen schelen.

18:26 29/05/2018