Hoe trouw ben jij aan je therapie? | Forum

Terug

Forum

15:01 04/11/2014

Hoe trouw ben jij aan je therapie?

Zoals vorige week al aangekondigd ga ik het deze week hebben over therapietrouw. Het begrip therapietrouw is natuurlijk heel breed en kan allerlei therapieën omvatten. Ik ga het echter hebben over therapietrouw met zijn algemene aspecten.

De mate van therapietrouw hangt van allerlei factoren af. Hoe is het vertrouwen in je behandelaar? Hoe vaak per dag moet ik mijn medicatie innemen? Moet ik elke dag de zelfde dosering innemen? Heb ik last van bijwerkingen? Worden mijn medicijnen wel vergoed?

Medicijnen zijn er in allerlei soorten en doseringen. Vanzelfsprekend kiest uw arts voor de best bij u passende medicatie en dosering en probeert daarin samen met u de juiste balans te vinden. Waarom zeg ik samen met u? Zonder uw therapietrouw kan uw arts niet bepalen of de medicijnen/dosering het juiste effect op u hebben.

Voor anti-hypertensiva ligt het percentage therapietrouw erg hoog, namelijk op 91%. Van alle mensen die medicatie waar dan ook voor gebruiken ligt het percentage therapietrouw ongeveer op 60-70%.
Over het verschil in therapietrouw bij anti-hypertensiva tussen mannen en vrouwen kan ik geen harde cijfers halen, deze zijn ongeveer gelijk. Wel zien we dat bij patiënten ouder dan 65 jaar de therapietrouw verreweg het grootst is.

Wat ik graag van u zou willen weten is of u de bijsluiter van de apotheek specifiek op bijvoorbeeld bijwerkingen doorleest? Hierover zal u een poll op de website kunnen vinden.
2
0

Je moet Inloggen om te reageren