De stille moordenaar die diabetes heet (deel 1) | Forum

Terug

Forum

18:17 18/11/2014

De stille moordenaar die diabetes heet (deel 1)

Hoewel u het wellicht niet aan uw portemonnee zal merken, is de toenemende welvaart een steeds groter wordend probleem voor de gezondheid. De leefstijl van mensen wordt ongezonder, mensen hebben meer werkdruk, minder tijd om te bewegen en kiezen vaker voor een snelle hap. Gevolg: we worden steeds dikker en ondervinden daar op de lange termijn steeds meer hinder van.

Eén van die lange termijn uitwerkingen is de zogenaamde ‘stille moordenaar’ diabetes. Diabetes Mellitus is een toenemend welvaartsprobleem in de huidige samenleving. In het jaar 2011 waren er in huisartsenpraktijken 834.000 patiënten met diabetes bekend. In dat jaar kwamen er ongeveer 53.000 nieuwe gevallen bij. Uit recent onderzoek blijkt daarnaast nog eens 25% niet te weten dat ze diabetes hebben terwijl dit wel het geval is. Werkelijke getallen liggen dus veel hoger en dat baart medici zorgen.

Diabetes is een complexe ziekte welke zich uit in twee typen, namelijk type 1 en 2. Type 1 diabetes wordt vaak al geconstateerd op jonge leeftijd en ontstaat snel, type 2 wordt in de volksmond ook wel ouderdomsdiabetes genoemd.
Kort gezegd maakt je alvleesklier bij type 1 diabetes helemaal geen insuline meer aan, bij type 2 diabetes is je lichaam minder gevoelig voor insuline. Insuline zorgt er voor dat de suikers die je inneemt worden opgenomen en opgeslagen in je lichaam. Bij onvoldoende werking van insuline zal het suikergehalte in het bloed (glucosewaarde) te hoog zijn. Bij diabetes kan het lichaam de suikers (glucose) niet omzetten in energie. Hierom wordt diabetes ook wel suikerziekte genoemd.

Voordat ik op de gevolgen van diabetes in zal gaan wil nog enkele belangrijke feiten met jullie delen:
- Van alle patiënten met diabetes heeft 90% type 2 diabetes.
- Het aantal kinderen met type 2 diabetes neemt toe.
- diabetes komt vaker bij allochtonen voor.
- lager opgeleiden worden vaker gediagnosticeerd met diabetes.
- in de leeftijdsgroep 40-75 jaar komt diabetes meer bij mannen voor dan bij vrouwen.

Vooral het feit dat er steeds meer kinderen met type 2 diabetes rondlopen is zorgwekkend. Ik persoonlijk kan met mijn 25 kalenderjaren nog zeggen dat ik uit de ‘buiten-speelgeneratie’ kom. De jeugd van de laatste jaren leeft naar mijn mening steeds meer in een ‘Playstationgeneratie’ waardoor er in mindere mate sprake is van lichamelijke beweging. Dit zorgt er voor dat er steeds meer kinderen met ‘ouderdomsdiabetes’ worden gediagnosticeerd, maar wat bij hen wordt veroorzaakt door overgewicht en gebrek aan lichaamsbeweging.

Doorgaans wordt er gestreefd naar een bloedglucose tussen de 4 en 9 (millimol per liter). Klachten ontstaan vaak pas vanaf een waarde van ongeveer 10.
Vroege symptomen van diabetes kunnen zijn:
- dorst
- veel plassen
- moe en lusteloos zijn
- prikkelbaar zijn
- wazig zien

Bovenstaande symptomen merk je allemaal bij een zogenaamde hyper (te hoog bloedglucose, hyperglycemie).
Ook een hypo (te laag bloedglucose, hypoglycemie) kan bij patiënten met diabetes optreden, maar dan als gevolg van de medicijnen die ze gebruiken om de suikerspiegel te controleren. Verschijnselen kunnen dan zijn:
- bleekheid
- beven
- duizeligheid
- honger
- hoofdpijn

Volgende week zal ik verder gaan op de gevolgen van diabetes, omdat dit blog anders te lang wordt.
Tot volgende week!
Stefan Leus, co-assistent en student geneeskunde Universiteit Maastricht
2
3

Je moet Inloggen om te reageren

Walker

Beste Stefan,

Goed dat je hier nog eens de aandacht op vestigt binnen Hartvolgers. Ook bij mij is 6 jaar geleden Diabetes type 2 geconstateerd.
Ik heb het roer rigoureus omgegooid. Ik ben op mijn voeding gaan letten en ben dagelijks meer gaan bewegen. Ik ben daardoor 10 kg afgevallen. Resultaat: ik ben nu 6 jaar verder en nog steeds medicijnvrij voor Diabetes. Ik moet wel op blijven letten.
Mijn moeder is 92 en heeft Diabetes type 1. Ze wandelt nog iedere dag een half uur achter haar rollator. Met een gezonde levensstijl valt er dus nog aardig wat winst te behalen in de strijd tegen Diabetes.

21:43 19/11/2014

Luc Wey

Hoi
Ik heb 6 jaar terug gehoord dat ik diabetes ben. Veel dorst, veel plassen … heb thuistest bij kruitvat gehaald .. moest in potje plassen en strookje er in doen. Ochtend er op zat ik bij dokter.
Zowel in mijn moeders als in mijn vaders familie komt het veel voor, dus ik ben de volgende in de lijn …
ik ben 37, niet dik, niet oud … toch heb ik type2 zegt men …

ik was goed afgesteld tot ik vorig jaar mijn hartoperatie kreeg. Sindsdien is het helemaal van het padje … hoog en schommelend. Zit nog steeds aan de pillen.

ik leef gezond; eet en drink gezond en beweeg veel (nu minstens half uur per dag). Toch wordt het niet beter.

nog tips?

23:15 12/02/2015

Ja Precies

Het blijft moeilijk om te zeggen of Diabetes een sluipmoordenaar is. Mijn Opa en Oma hebben op latere leeftijd diabetes type 2 gekregen. De gevolgen zijn niet zo afschrikkend.

Voor een goede vriendin, die veel jonger is…. zorg ik momenteel heel veel. Laatst hebben we besloten dat je dan zelf geen Diabetes type 1 of 2 hebt, maar type 3! Dat is als je veel zorgt voor een instabiele Diabetes patiënt.

In combinatie met hartziekten (vaak veroorzaakt mede door diabetes) en de daarvoor gangbare medicatie kan diabetes heel gevaarlijk worden. Hypo's worden niet meer opgemerkt door bijvoorbeeld ß-blokkers. Het zelfde geldt in mindere mate voor de Hypers. Het zou een goede zaak zijn als internisten en cardiologen nauwer gaan samenwerken om een optimale instelling van medicatie, voeding en bij insuline afhankelijke patiënten ook dat beleid optimaal te krijgen. Het nare is naar mijn inzien dat cardiale medicatie de gevolgen van Diabetes vreselijk kunnen maskeren. Hierdoor kan een patiënt soms heel moeilijk in te stellen worden met insuline als lantus solostar, novorapid etc….

Een goed ingestelde insulinepomp met sensor kan uitkomst bieden, maar is naar mijn mening niet per definitie een volledige oplossing.

Naar mijn mening is nauwere samenwerking tussen de internisten en de cardiologie in bepaalde gevallen nodig.

Ook mag het effect van bijvoorbeeld ß-blokkers en bepaalde andere hartmedicatie niet worden onderschat.

Met vriendelijke groet,

Een patiënt met diabetes type 3 (dus zelf zonder suikerziekte, maar een dierbare met diabetes type 1 en hartproblemen)

22:52 20/02/2015