hartslag | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:18 24/11/2014

hartslag

Beste,

Sedert mijn ablatie (PVI) ingreep 13 oktober jl., heb ik in rust maar ook tijdens sporten een hogere hartslag dan voorheen. In rust was het voorheen ca. 60 en nu is het ca. 70-75 en bij sporten 130-135. Mede door de metoprolol wordt e.e.a. al licht geremd dus vandaar mijn verbazing dat het in rust wat hoger is geworden. Tijdens het sporten heb ik overigens (ook voor mijn infarct) altijd al een relatief lage hartslag gehad.

Concrete vraag; ik maak me er geen zorgen om maar wil uiteraard de risico's niet gaan opzoeken. Kan het zo zijn dat de hartfrequentie inderdaad is verhoogd na de ablatie op 13 oktober 2014 en is dat een bijkomend verschijnsel?

Alvast dank voor uw reactie.

Dorus Tonijs
1
4

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Het is een bekend verschijnsel dat het normale hartritme licht verhoogd kan zijn na een ablatie. Dat wordt veroorzaakt doordat we tijdens het ableren ook enkele zenuwknoopjes uitschakelen, die normaal gesproken een remmend effect op het hartritme hebben. Dit is geen bijwerking of complicatie, maar ook een bewust effect, omdat deze zenuwknoopjes ook bijdragen aan het ontstaan van boezemfibrilleren, zeker bij de mensen bij wie het boezemfibrilleren ook 's nachts, in rust, ontstaat.
Het verdwijnt vanzelf weer, omdat de regulatie van de hartfrequentie zich vanzelf weer aanpast en herstelt.
Dit effect is ook geassocieerd met een hogere kans op een succesvolle behandeling.

21:24 24/11/2014

Hubert De Mey

Ik heb een identieke ervaring gehad. Ik heb 2 maanden geleden een cryo ablatie ondergaan. Het is even wennen aan de snellere hartslag, maar ik heb geen last meer van VKF! Ik ben 70 jaar en heb 10 jaar last gehad van afib. Gemiddeld 1 keer per maand, telkens 12 uur lang, met uitschieters naar 4 keer per maand en 44 uur lang. Het werd ook steeds erger. Ik ben nu al twee maanden aanvalvrij, met dank aan dr Bouma en zijn team van het Radboud ziekenhuis te Nijmegen.

13:40 08/11/2016

Hubert De Mey

Ik heb een identieke ervaring gehad. Ik heb 2 maanden geleden een cryo ablatie ondergaan. Het is even wennen aan de snellere hartslag, maar ik heb geen last meer van VKF! Ik ben 70 jaar en heb 10 jaar last gehad van afib. Gemiddeld 1 keer per maand, telkens 12 uur lang, met uitschieters naar 4 keer per maand en 44 uur lang. Het werd ook steeds erger. Ik ben nu al twee maanden aanvalvrij, met dank aan dr Bouma en zijn team van het Radboud ziekenhuis te Nijmegen.

13:45 08/11/2016

Marcel Kloprogge

Beste Dorus, ik herken jouw verhaal. Ik heb vier weken geleden een Minimaze ingreep gehad (operatieve ablatie) in CZE. Ben nu aan het herstellen. Mijn hartslag is 95-100 in rust en bij wandelen/licht sporten 130-135. Ik slik naast Pradaxa dagelijks Verapamil 120mg en Tambocor 150 mg. Het maakt mij onrustig en ik hoop dat dit snel naar een lager ritme gaat.

Concrete vraag: hoe lang duurt het doorgaans tot de hartslag weer naar lager niveau terug beweegt. Kan ik dit beïnvloeden (trainen, medicatie)?

Bedankt
Marcel Kloprogge

08:47 11/11/2016