3 minuten consult na dotter/stent ingreep | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

11:45 25/11/2014

3 minuten consult na dotter/stent ingreep

Gisteren was ik voor het eerst na een klein infarct gevolgd door een hartkatheterisatie en een dotter/stentbehandeling op ‘consult’ bij ‘mijn’ cardioloog. Tijdens mijn ziekenhuisopname had ik hem 3 keer zeer kort gesproken (onderhoud van 1 a 2 minuten). Na de ingreep niet meer. Omdat ik een paar weken na de ingreep nog met veel vragen zat over de diagnose en de medicatie had ik een lijstje gemaakt, zodat ik niets kon vergeten. Toen mijn cardioloog dit blaadje zag, zei hij: ‘U hebt precies 3 minuten’. En daarna: ‘Ik vind die vragenlijst van u op het neurotische af’. En: ‘Ik denk dat u een zeer overgevoelig persoon bent.’ Ik vroeg of hij wilde proberen het van mijn kant te bekijken en dat ik tijdens mijn opname pas 3x een paar minuten met hem had kunnen spreken en na de ingreep nog helemaal niet. ‘Dit is uw tweede half uur’, zei hij, wat feitelijk onjuist is. Vervolgens griste hij het blaadje uit mijn hand en schreef er zichtbaar geirriteerd en demonstratief zuchtend zijn eenlettergrepige antwoorden bij. (ja/nee/weet niet). Na 5 minuten stond ik weer buiten. Mijn vragen: Weet iemand wat er in de bijbehorende DBC staat over de tijdsinvestering die een cardioloog mag doen tijdens een eerste consult na een dotter/stentbehandeling? Mijn ziektekostenverzekeraar weet dit niet. Ben ik de enige die vindt dat hier sprake is van een akelige bejegening? Is het meenemen van een vragenlijstje naar een eerste consult een bewijs van neurotisch gedrag van een overgevoelig persoon?
5
17

Je moet Inloggen om te reageren

Harold Helmes

Beste Mw. van den Berg

Een wrang voorbeeld van hoe het niet zou moeten gaan tijdens een eerste consult na een hartinfarct / dotterbehandeling. Het meenemen van een vragenlijst op papier is geenszins een bewijs van een neurotische inslag. Het verdient juist aanbeveling om ter voorbereiding op het gesprek met de arts eventuele vragen op paier te zetten, vormt een goede leidraad voor het gesprek en zo voorkomt men dat bepaalde vragen of opmerkingen niet besproken worden. Hopelijk neemt uw arts een volgende keer de tijd om e.e.a. rustig te bespreken, probeer ook deze vervelende ervaring met hem te bespreken, een goede behandelrelatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Als tussenoplossing kunt u wellicht op deze site zoeken naar eerder gesteldde vragen en antwoorden over een hartinfarct met een dotterbehandeling (rubriek “vraag het ons”). Mocht u niet de juiste antwoorden kunnen vinden kunt u natuurlijk ook zelf een vraag aan ons stellen. Ik heb helaas geen informatie over de inhoud van een DBC/DOT met betrekking tot de tijdsinvestering van de cardioloog.

Succes vr. groet

15:35 25/11/2014

Ruud van den Berg

Dit lijkt haast mijn verhaal. Was u soms ook in Uden?
In mei een hartinfarct en 2x gedotterd. Buiten de zeer korte bezoekjes van de cardioloog aan mijn bed heb ik hem tot nu toe 2x wel 10 minuten mogen spreken. Ook ik had een lijstje met vragen waar ik mee zat. Hij vertelde mij gelijk dat hij daar geen tijd voor had en behandelde alleen de eerste twee vragen. Ik ga nu even niet dieper in op de vragen, maar ze waren van dien aard dat verpleegkundigen van de afdeling en de revalidatie daarna zeiden dat ik met deze vragen bij de cardioloog moest zijn. Kastje naar de muur?
Inmiddels zou ik (om de 3 maanden) een nieuwe afspraak moeten hebben, maar toen ik belde naar het ziekenhuis om hiernaar te informeren kreeg ik te horen dat alle afspraken 3 maanden verschoven waren ivm drukte van de cardiologen. Uiteraard ben ik hiermee niet akkoord gegaan en heb het een stapje hogerop gezocht. Nu mag ik komende week weer eens 10 minuten van zijn tijd gebruiken, mijn lijstje ligt weer klaar. Ik vind dat er geen excuses zijn voor deze manier van omgaan met patiënten. De meeste mensen in de groep waar ik nu deel van uitmaak accepteren dit maar als een ongemak en creëren ondertussen een behoorlijk psychische nood.
Ik vind dit heel kwalijk en zou hier heel graag nog wat meer reacties op willen zien.

18:07 28/11/2014

anneke van den berg

Dag Ruud met dezelfde achternaam,

Nee, het was niet in Uden maar in Delft.

De ochtend na dit incident belde de secretaresse van de cardioloog mij.
'Dr. X. heeft zojuist aan mij gevraagd u te bellen. Hij vreest dat er toch iets niet helemaal goed is gisteren,' zei ze, ‘en hij wil het consult over doen.’
Heb geantwoord dat ik daar even na wilde denken.
'Wij kennen hier allemaal dr X. en we weten dat hij nog al eens over de schreef kan gaan in de spreekkamer,' zei ze openhartig.
'Maar als jullie hem dan los laten in het wild, doe er dan op z'n minst een bijsluitertje bij', zei ik, ‘want hier schrikken de mensen van.’

Inmiddels in overleg met mijn huisarts besloten in mijn kracht te gaan staan en in te gaan op zijn voorstel om het consult over te doen. Ik ga proberen erachter te komen of hij echt tot inkeer is gekomen of alleen maar bang is voor mijn repercussies. Ik was inderdaad van plan een formele klacht tegen hem in te dienen en als ‘bewijsmateriaal’ heb ik het vragenlijstje waar hij in blinde drift in boze hanenpoten zijn ondoordachte antwoorden op heeft gekalkt.

Als het tweede consult achter de rug is, beslis ik of ik bij deze ZAP-cardioloog (Zwijgen, Aanhoren en Pleite) wil blijven of dat ik mijn huisarts vraag om een verwijsbrief voor het LUMC in Leiden.

Nou Ruud, laat je niet van de wijs brengen, probeer erachter te komen welke DBC code jouw ZAP-cardioloog gebruikt om zijn declaraties te innen bij je ziektekostenverzekeraar. Daarin staat meen ik ook hoeveel tijd hij mag/moet? besteden aan de consulten waar je recht op hebt.

Maar je hebt gelijk. Het is een grof schandaal dat je op deze manier moet knokken om de zorg te krijgen die je nodig hebt.

Keep strong en houd je rug recht.
Ik sta achter je.

Groet, anneke

18:30 28/11/2014

Libera

Beste Ruud en Anneke,

Ik denk dat het voor jullie beiden belangrijk is om deze zeer vervelende ervaringen in een volgend consult met jullie cardioloog te bespreken. Het is zo belangrijk dat er een goede interactie is tussen patiënt en behandelaar, dat je je als patiënt gehoord voelt.
Ik heb het geluk dat ik bij een hele fijne cardioloog terecht ben gekomen. Als ik met vragen zit mail ik deze en krijg ik altijd een reactie. Het is zelfs een keer gebeurd dat hij zich verontschuldigde dat het wat langer had geduurd maar hij was op dat moment op een congres in het buitenland. Voor mijn laatste consult had ik van te voren een hartecho moeten krijgen, dat was niet gelukt. Toen ik bij mijn cardioloog kwam stond het echo-apparaat al in de spreekkamer klaar en heeft hij zelf de echo gemaakt en kreeg ik meteen tekst en uitleg. Zo kan het dus ook.
Zo'n arts gun ik iedereen.

19:16 28/11/2014

Peter van Popering

Dus toch, ik had al een vermoeden dat er cardiologen zijn die de cursus “omgang met patiënten” gemist hadden. Na een spoedrit is er geprobeerd te dotteren. Dat ging niet helemaal zoals het moest, door een ader heen geprikt. Ballonpomp ingebracht en weer die ambulance in. Naar België. Daar zijn drie omleidingen gelegd. Twee weken ziekenhuis waarvan de laatste paar dagen weer in het eerste ziekenhuis in Nederland. Daar kwam mijn cardioloog met heel veel spoed vertellen wat er was gebeurd en hij was weer weg voordat je boe of bah kon zeggen. Dus het tweede gesprek een paar weken later ook maar een lijst gemaakt met vragen. Fout, dat was te veel. Ik meld u aan bij de hartfalenverpleegkundige, “die heeft er meer verstand van”. En sindsdien gaat het prima, zij neemt de tijd, legt alles duidelijk uit En ik kan haar overdag altijd bellen voor vragen. Als ik nu bij de cardioloog ben geweest, en hij schrijft me weer wat nieuws voor, dan bel ik de verpleegkundige of ze het er ook mee eens is. Ik weet ook wel dat het niet klopt. Maar die twee overleggen toch met elkaar, dus misschien valt dat kwartje een keer bij die cardioloog.

20:53 28/11/2014

• meer