vermoeidheid | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:14 26/01/2015

vermoeidheid

Goedenmiddag, fijn dat je hier je vragen kan stellen. Ik heb 4 jaar geleden enkele lichte en 1 zwaar hartinfarct gehad. in die 4 jaar tevens 4 zware operaties, 1 stentplaatsing in de hoofdstam die anderhalf uur duurde en 3 knieprotheses, de laatste was begin november 2014.
Ik heb steeds na de infarcten veel last gehad van vermoeidheid, tw na een huishoudelijk klusje van 20 min, een kwartier uitrusten. Ik heb trouwens wel een loopbeperking die best wel energie vraagt. Na de laatste revisie knie was er wat vermoeidheid betreft weinig veranderd, echter sinds een week of 4 wordt het erger, ik heb dan ook een minuut druk op de borst.
Het lopen gaat gelukkig beter dus daar kan de vermoeidheid volgens mij niet aan liggen. het is de hele dag door, na het douchen begint het al. Ik probeer steeds dan even te rusten maar het blijft lastig. De medicatie is nog steeds hetzelfde als een jaar terug.
Ik vind het vreemd dat het na de laatste operatie in november best goed ging en nu zo'n stuk minder. Volgens de cardioloog zou de vermoeidheid nooit meer overgaan omdat ik dat al die jaren heb. Op zich gaat het met het hart goed volgens de cardioloog, tenminste 1 jaar geleden en ik hoef niet meer op controle te komen, dit kan bij de huisarts volgens hem.
Ik heb daar eigenlijk niet zo veel vertrouwen in, hij was ook erg laat om naar mijn klachten te luisteren voor die tijd.
Hebben jullie misschien een idee ?
Alvast hartelijk dank !
Jany t Hooft
0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Otterspoor

Beste Jany,

Dank voor je vraag. Hoewel het moeilijk is je vragen met deze gegevens, en vanaf een computerscherm adequaat te beantwoorden, zal ik er toch iets over proberen te zeggen.
Moeheid na een hartinfarct komt veel voor. dit kan psychisch zijn, lichamelijk of medicamenteus, maar ook heel goed een combinatie hiervan.
Door het hartinfarct kan er zoveel hartspier beschadigd zijn, dat er hartfalen ontstaat. Een veel gehoord symptoom van hartfalen is moeheid. De behandeling bestaat uit leefregels, pillen, en soms meer invasieve behandelingen met pacemakers of operaties, etc., als dit mogelijk is.
Door het hartfalen kunnen ook andere organen het minder gaan doen, bijvoor beeld de nieren, of er kan bloedarmoede ontstaan, allemaal redenen voor moeheid.
Daarnaast kunnen verschillende medicamenten moeheid veroorzaken, met name de bètablokkers zijn hierom berucht.
De huisarts of cardioloog kan al deze bovenstaande oorzaken nagaan, en als hij er niet uitkomt, eventueel doorverwijzen naar een internist.

Ik wens je veel sterkte hiermee.

vriendelijke groeten,

Luuk Otterspoor

16:10 03/02/2015