Lekkende bicuspide aortaklep en een aneurysma (4cm) | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

20:26 26/01/2015

Lekkende bicuspide aortaklep en een aneurysma (4cm)

Sinds enkele maanden weet ik dat ik een lekkende biscuspide (2-slippige) aortaklep heb. Daarnaast is er ook sprake van een aneurysma van 4 cm bij de wortel van de aorta. Ik ben nog erg zoekende hoe ik hier mee om moet gaan. Een operatie op termijn lijkt onvermijdelijk. Momenteel moet ik om de 3 maanden op controle komen waarbij een hartecho wordt gemaakt. Tijdens de eerste en tweede controle zijn niet direct grote ontwikkelingen geconstateerd. Over drie maanden moet ik voor de 3e controle komen.

Mijn cardioloog heeft mij geadviseerd om krachtinspanning te voorkomen. Ik probeer zoveel als mogelijk zwaar tillen te voorkomen. Hardlopen doe ik echter graag. In het bijzonder intervaltrainingen. Nu las ik dat ook bij alle vormen van sporten de bloeddruk toeneemt. In hoeverre kan deze vorm van sporten negatieve invloed hebben op de ontwikkelingen rondom de hartafwijking die bij mij van toepassing is?

Alvast dank voor uw reactie!
0
7

Je moet Inloggen om te reageren

markbl

Hallo,
ik ben 37 jr en heb ook een 2-slippige hartklep en verwijde aorta. Als ik het goed heb is de aorta 4,8mm. De klep lekt ernstig. Ik sta onder jaarlijkse controle en elke keer kijken we of operatie nodig is of nog even kan wachten.

Ik merk in het dagelijks leven niet heel veel van. Mijn conditie is verder wel redelijk. Tennissen op normaal niveau gaat mij prima af. Hardlopen gaat wel in etappes moet ik zeggen, dus even 1,5k lopen, maar dan moet ik wel even rusten. Ik merk dus wel mijn beperkingen. Zeker bij snelle sprints.

Nu heb ik een vraag over krachttraining. Ik heb altijd wat krachttraining gedaan, maar ben hiermee gestopt toen cardioloog aangaf dat dit niet echt verstandig was. Wel ben ik laatste maanden weer wat gaan opdrukken voor mijzelf (ik ben 90 kg en lengte 1,95 m) . Ik vroeg mij af of iemand weet wat je op dit vlak nou wel en niet kunt doen? Ik wil een sportschool abonnement nemen en wil ook kijken wat voor oefeningen ik daar zou kunnen doen, zowel cardio als lichte krachttraining. Ik snap dat je het lot niet moet tarten, maar ik heb zelf het idee dat er wel een tussenweg moet zijn tussen helemaal niet en voluit sporten. Ik las een artikel van een cardioloog die zegt dat je tot maximaal de helft van je lichaamsgewicht mag krachttrainen.

Alvast dank voor uw reactie.

10:36 25/12/2016

Nelly Penneman

Beste
sinds vorige week zondag 26/2 heb ik pijnlijke krampen en drukkend gevoel op de borst. Tevens heb ik problemen met het eten doorslikken, dit wordt precies ergens tegen gehouden Bij het eerst onderzoek is gebleken dat ik een lekkende aortaklep heb (2-3/4) en nu vandaag is er een ct aorta genomen en daar hebben ze gemerkt dat ik een gedilateerde aorta ascendens heb (45mm).
eigenlijk weet ik niet goed wat ik hiervan moet vinden en of dit mijn klachten kan veroorzaken?
Vriendelijke groeten
Nelly

18:30 07/03/2017