coronaire spasmen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:46 09/02/2015

coronaire spasmen

Een goedemiddag,

Ben meerdere berichten met hetzelfde onderwerp tegengekomen, maar kan geen vergelijkbaar ziektebeeld en vraag vinden. Vandaar een nieuw bericht/vraag aangemaakt.

September 1013 werd ik midden in de nacht wakker, kon bijna niet meer ademhalen (gevoel van verdrinken), zwaar transpireren en overgeven. Ambulance allerlei medicijnen, afwijkende ecg, ziekenhuis. Geen hartinfarct, wel hart omdat ik te goed op de medicijnen reageerde volgens de artsen en ecg bleef afwijkend. Sindsdien in de mallemolen terechtgekomen. Vele medicijnen en onderzoeken verder. Hartkastje gedragen, tijdens de pijnlijke druk op de borst had mijn hart zuurstof tekort. Tijdens hartkatheterisatie werd een spasmen gezien, dus sindsdien definitief de diagnose Printzmetal angina. I.v.m. hele erge clusterhoofdpijnen (ben ook migrainepatiënt) door de medicijnen van alles geprobeerd, ook nitraat preventief. Nu alleen nog Diltiazem 300 mg en dagelijks de spray onder de tong. Aanvallen variëren van alleen pijnlijke aanhoudende druk op de borst (na een half uur neem ik op advies van de cardioloog een spraytje onder de tong), maar ook in combinatie met zwaar transpireren, overgeven en zwaar ziek voelen. Bij de zwaardere aanvallen heb ik een paar dagen geen puf, vervelend is wel dat de aanvallen dagelijks doorgaan. Begon s'nachts, maar heb ze sinds een klein jaartje ook overdag, in rust, bij inspanning en emotie/stress is een erge trigger. Zit wel in een stressvolle periode.

Nu las ik dat deze intensieve periodes afgewisseld kunnen worden met rustige periodes, is dit altijd het geval? En zijn er naast de medicijnen ook andere alternatieven?

Bedankt voor het lezen en eventuele antwoord.

Met vriendelijke groet
1
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Een deel van het hieronder beschreven antwoord komt uit eerdere beantwoordingen op soortgelijke vragen uit november 2014. In het antwoord heb ik verder specifiek toegevoegd het belang van stoppen met roken (als dat het geval is natuurlijk) en aan het eind zijn de antwoorden op je specifieke vragen. Succes!

‘Prinzmetal’ angina pectoris betekent dat er sprake is van aanvalsgewijze verkramping (spasme) van de kransslagader, waardoor de bloedtoevoer naar het hart tijdelijk minder is en er klachten van pijn of druk op de borst op kunnen treden. Het is een diagnose die we over het algemeen pas kunnen stellen als andere oorzaken zijn uitgesloten. Zo dient er bijvoorbeeld uitgesloten te worden dat er sprake is van een belangrijke vernauwing in de kransslagader (zoals bij jou ook gedaan).

De spasme ontstaat doordat de binnenste laag van de kransslagader beschadigd is en daardoor onvoldoende stofjes af kan geven om het vat mooi wijd open te houden.

Eerste behandeling bestaat dan ook uit vaatverslappers (zoals calciumantagonisten; dat is het middel diltiazem/of nitraten; de spray of het tabletje onder de tong) en vaak ook medicatie die verdere beschadiging van de kransslagader tegengaat (statine, ace-remmer). Roken kan een belangrijke oorzaak en als je dat doet raad ik je met klem aan daar mee te stoppen.

Als dit allemaal niet werkt kan er over gegaan worden tot ingrijpendere behandelingen als het plaatsen van een stent, maar de ervaringen met dat soort behandelingen zijn zeer wisselend en geven geen garantie tot succes. Je behandelt immers maar 1 plek met zo'n stent, terwijl de spasme ook op andere plekken kan optrden. Daarnaast is zo'n behandeling ook niet risicoloos.

- de klachten of periodes van klachten kunnen inderdaad wisselend van ernst, duur en frequentie zijn
- naast de hierboven beschreven behandelopties (medicatie, stoppen met roken) zijn er geen bewezen, andere behandelmethodes

21:35 09/02/2015