Het griepvirus en uw hart | Forum

Terug

Forum

10:06 11/02/2015

Het griepvirus en uw hart

Door: Dr. Janneke Wittekoek
Cardioloog en oprichtster HeartLife Klinieken (www.heartlife.nl).

Het koude winterweer houdt Nederland in zijn greep. Alhoewel we dit jaar nog weinig sneeuw hebben gezien is er toch al sprake van lange files en bevroren treinwissels. De kou zorgt niet alleen voor fileleed, de kou heeft ook een aanslag op onze gezondheid. Het zal u niet verbazen dat er in de koude wintermaanden veel meer griep heerst. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat sterfte aan hart- en vaatziekten een seizoensgebonden variatie heeft. Er is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen een acute luchtweginfectie en het optreden van een hartinfarct. Hieruit is naar voren gekomen dat infecties met het zogenoemde influenzavirus, ook wel het “gewone” griepvirus genoemd, een sterk verband hebben met het optreden van hartinfarcten.

Aderverkalking en griep
Onderzoek bij patiënten met vastgestelde atherosclerose (ook wel aderverkalking genoemd) in het hart wijst uit dat de griepprik samenhangt met een lagere kans op het krijgen van een nieuw hartinfarct. Atherosclerose is een ziekte die gekenmerkt wordt door het ophopen van cholesterol in de vaatwanden van de slagaders. Het cholesterol hoopt zich bij voorkeur op in vaatwanden die beschadigd zijn. Deze beschadiging is meestal het gevolg van een chronische verhoogde bloeddruk, een hoog suikergehalte in het bloed zoals bij diabetes of blootstelling aan nicotine. Door al deze factoren ontstaan er als het ware kleine gaatjes in de vaatwanden waar het cholesterol zich dan in nestelt. Deze cholesterol ophoping in de beschadigde vaatwanden noemen we “plaques”. Als een plaque groot genoeg is, wordt de bloeddoorstroming belemmerd en ontstaan er klachten. Als een slagader rond het hart totaal wordt afgesloten is er sprake van een hartinfarct. Nu weer terug naar de griep.

Griepprik
Acute luchtweginfecties en griep veroorzaken een enorme productie van ontstekingsstoffen in het lichaam. Deze ontstekingsreactie heeft een direct effect op de plaques in de vaatwanden en leidt daarnaast tot een activering van de bloedstolling. De plaque kan hierdoor instabiel worden en in scheuren waardoor het bloedvat geheel geblokkeerd raakt, wat leidt tot een hartinfarct. Sinds de introductie van de griepprik is er een afname in het optreden van een acuut hartinfarct.

Winterse kou en uw hart
Er bestaat ook een relatie tussen extreme kou en hart en bloedvaten, hier zijn verschillende studies aan gewijd. Fysiologisch gezien zijn wij tropische dieren. De naakte mens heeft gemiddeld een buitentemperatuur nodig van circa 25 graden Celsius om zich comfortabel te voelen. Gezonde mensen zijn prima in staat om hun lichaamstemperatuur goed te reguleren. Blootstelling aan winterse kou leidt direct tot vaatstress door verandering in de bloeddruk en vaatvernauwing. Het bloed wordt dikker doordat er meer rode bloedlichaampjes worden gevormd en het cholesterolgehalte stijgt onder invloed van kou. Daarnaast kan extreme kou aanleiding geven tot spasmen van de kransslagaderen. Bij mensen die vernauwde vaten hebben ten gevolge van aderverkalking kan koude stress in extreme gevallen leiden tot een hartinfarct. Het is dus belangrijk om je lichaam goed warm te houden.

Voorkomen is beter dan genezen
Waarom hebben we in de winter meer last van griep? Het griepvirus groeit beter bij lage temperaturen. Omdat we in de winter vaker dicht op elkaar zitten verspreid het virus zich ook gemakkelijker dan in andere jaargetijden. Dit winterweer eist dus voor deze risicogroepen extra aandacht. Mits de goede maatregelen dus voluit genieten van deze mooie winter. Griep voorkomen? Zorg voor een goede hygiëne, voldoende frisse lucht en een goede conditie. Uit een onderzoek van de London School of Hygiëne and Tropical blijkt dat door elke week minstens 2,5 uur te bewegen u de kans op griep verkleint.

3
4

Je moet Inloggen om te reageren

Bert Los

Ik ben geopereerd aan hartritme stoornis. Dit is meer dan 3 jaar geleden. Kan de stoornis terug komen?

17:28 20/02/2015

Ruud van den Berg

Ik vind het jammer dat er niets staat over het feit dat de griepprik zeer omstreden is.
http://nos.nl/artikel/2018092-opschudding-over-oproep-osterhaus.html

Ruud

18:31 21/02/2015

Lil Gerrissen

Ik vind inderdaad dat er ook een keerzijde zit aan de griepvaccinatie.
Wanneer je er in verdiept ontdek je dat het een smerig goedje is wat je ingespoten krijgt? En heb ik het nog niet eens over de euro's, want daar draait de griepprik natuurlijk ook om? Alles bij elkaar voor mij reden genoeg om geen griepprik te halen. In 2013 heb ik ondanks de griepprik toch de influenza gehad. Ja ik weet dat er verschillende varianten zijn, maar ik had zeker weer pech. Als complicatie een longontsteking en 5 dagen aan het infuus. Dus zo goed werkt de griepprik kennelijk niet…..
vr.gr. Lili

14:42 28/02/2015

Maria Rijswijk

Ik heb in oktober 2013 een zwaar hartinfarct gehad ( 3 stends ) en mocht toen GEEN griepspuit hebben.In februari 2014 zware griep gekregen met longontsteking als gevolg en dat was geen pretje!
Eind 2014 mocht ik weer de spuit halen en kreeg ook nu weer de griep maar wel in een veel mildere vorm en was er met een week van af.Dus mijn conclusie is dat de griepspuit wel degelijk werkt voor mij althans.Ik ben nu 64 jaar en krijg de spuit al vanaf mijn 55ste vanwege een verminderde weerstand en ik heb er altijd nog baat bij gehad.
Dus lieve mensen het is heel persoonlijk hoe iemand hier op reageert maar ik zou zeker een goed gesprek met de huisarts hier over aangaan.

14:36 06/03/2015