extrasystolen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:57 18/02/2015

extrasystolen

Sinds september heb ik ook last van overslagen. Na in december 's. Nachts wakker te zijn geworden met constante overslagen, de volgende dag naar de huisarts gegaan. Toen ze naar mijn hartslag luisterde was deze wat onregelmatig en heeft de huisarts een ecg gemaakt. Hartslag was wel snel 140 pm maar dat was ws door de angst. Week erop een 24 uurs holter gehad. Uitslag op 5000 slagen, 2 pacs en 3 pvc welke volledig onschuldig zijn volgens de huisarts. Maar de dag van de holter heb ik dus zelf niets gevoeld. Dus is dit wel betrouwbaar? Is wat ik wel voel dan ook automatisch onschuldig? Nu heb ik iedere dag meerdere keren last en ook meerdere overslagen na elkaar. Ze worden ook steeds heftiger. Ik word er zo angstig van en vraag me af of er echt niets ernstigs is. Overal lees ik dat ze geen kwaad kunnen in een gezond har, maar hoe weet ik of ik een gezond hart heb? Er is alleen een ecg en holter onderzoek gedaan. Is dit voldoendE om te weten dat mijn hart gezond is? Mijn huisarts heeft me aangeraden psychosomatische fysio te gaan volgEn. Nu draag ik een linkeronderarm prothese omdat ik mijn linkeronderarm mis en vraag me ook af of mss een verkeerde hhuding de extrasystolen kan uitlokken of een verkeerde ademhaling? Ik moet ten slotte mijn dochter van 2 toch anders tillen dan iemand met 2 handen, dus kan me voorstellen dat er iets overbelast is. Maar of dit de extrasystolen kan uitlokken? kan iemand me adviseren wat te doen?
2
13

Je moet Inloggen om te reageren

Albert Meijer

Extrasystolen kunnen een probleem zijn als je ze gaat voelen. En als je er bang voor bent voel je er nog meer en wordt je nog banger, etc. Feit is dat elk mens ze heeft. Sommigen meer dan anderen. Maar ook is wetenschappelijk vastgesteld dat ze ongevaarlijk zijn bij een verder normaal hart. Een normaal hart is een hart van iemand die bij lichamelijk onderzoek geen afwijkingen heeft en bij wie het ECG normaal is. Vaak wordt ter bevestiging nog een echo gemaakt. Soms is psychische ondersteuning nuttig om het cirkeltje van de angst te onderbreken. Als er heel veel extra's zijn is soms een ablatie (wegbranden) nodig. Met u armprothese heeft het niets te maken

08:53 19/02/2015

Fons Panken

Waarschijnlijk ben ik niet de aangewezen persoon om te adviseren, maar ik wil toch even reageren.
Als ik het stukje lees, voel ik een flinke onrust en angst. Iets wat heel erg jammer is, juist omdat dit niet nodig is.
Zoals Albert Meijer al aangeeft heeft ieder mens extra overslagen. Alleen voelt de ene persoon dit wel en de ander niet.
Zelf voel ik ze al jaren; vanaf mijn 1ᵉ open-hart operatie ruim 40 jaar geleden (aangeboren aorta probleem). In het begin schrok ik er ook van, maar nadat mijn cardioloog mij destijds gerustgesteld had, heb ik ermee leren leven.

Ook al voel ik ze nog steeds dagelijks, ik schenk er geen aandacht aan en ben absoluut ook niet bang dat er door die overslagen iets fout zou gaan.

Inmiddels heb ik 3 open-hartoperaties, 5 ablaties en 29 cardioversies achter de rug en let absoluut niet meer op die overslagen, maar geniet gewoon van het leven zoveel als ik kan!!

18:29 19/02/2015

Manuel Jonckheere

Een jaar geleden had ik ook last van overslagen. Duizenden per dag. En ik kan je verzekeren als je iedere overslag voelt je geen minuut op je gemak bent. Ook al zijn ze onschuldig, ze blijven je aandacht trekken omdat ze zo frequent aanwezig zijn, en houden je tegen om je dagelijkse activiteiten uit te voeren. Ik blijf het merkwaardig vinden dat de medische wereld hier relatief machteloos tegenover staat. Vooral aangezien een heel groot aantal mensen hier écht last van hebben.

20:59 19/02/2015

Fons Panken

Beste Manuel,

Toen ik in jouw reactie las dat je er duizenden per dag had, ben ik ook maar eens gaan rekenen. En ook ik kom inderdaad wel aan duizenden per dag.

Maar toch voel ik mij echt wel op mijn gemak, ondanks jouw verzekering dat ik me niet op mijn gemak zou moeten voelen.
Waarschijnlijk komt dit gewoon door het feit dat ik ze al veertig jaar heb en eraan gewend ben geraakt. Ook al voelt zo'n overslag niet prettig!

Dus mijn advies aan alle mensen die er last van hebben: het kan geen kwaad, het is precies zoals de cardiologen zeggen ongevaarlijk, dus probeer het te accepteren en toch gewoon van het leven te genieten.

11:06 22/02/2015

Manuel Jonckheere

Fons, puur uit nieuwsgierigheid, maar hoe ervaar jij een overslag precies?

18:53 22/02/2015

• meer